رادیاتور دیزل ژنراتور رادیاتور موتور دیزلی رادیاتور ژنراتور گازی رایا مولد
رادیاتور دیزل ژنراتور رادیاتور ژنراتور گازسوز رایا مولد

ساخت و فروش انواع رادیاتور ژنراتور گازسوز و رادیاتور دیزل ژنراتور در ابعاد استاندارد

شرکت رایا مولد با تجارب خود در ساخت انواع رادیاتور دیزل ژنراتور در ابعاد موتور دیزل ۲تا ۲۰ سیلندر و همچنین ساخت رادیاتور ژنراتور گازسوز توان های پایین تا نیروگاهی آماده همکاری با شرکت ها و اشخاص گرامی می باشد. باید یاداور شد در صورت ساخت رادیاتور ژنراتور غیر استاندارد و ابعاد کوچکتر و در نتیجه هزینه کم سبب آسیب جدی به موتور دیزل ژنراتور خواهد شد به همین دلیل با تجارب ۳۰ ساله این شرکت در تولید رادیاتور ژنراتور گازی و ساخت ابعاد مناسب ،جهت همکاری با کارشناسان این شرکت ارتباط برقرار نمایید.

نمونه رادیاتور های ساخته شده شرکت رایا مولد
  • رادیاتور دیزل ژنراتور کاترپیلار مدل D155

شرح ساختمان و عملکرد رادیاتور ژنراتور گازسوز و رادیاتور دیزل ژنراتور

رادیاتور ژنراتور در واقع جهت نگهداری مقدار زیادی مایع خنک کننده موتور در مجاورت حجم بزرگی از هوا به کار میرود  ، به طوری که در زمان برگشت اب به موتور حرارت توسط عبور از لوله های در برگرفته با هوا ، عمل خنک کنندگی انجام می گردد. سپس این مایع خنک کننده رادیاتور ژنراتور گازی وارد مجراهای موتور توسط واتر پمپ به سیلندر و غیر شده و سبب کاهش دما و بهبود عملکرد موتور می شود.

متعلقات رادیاتور دیزل ژنراتور (رادیاتور ژنراتور گازسوز)

  • لوله های خنک کننده یا سلول
  • خروجی مایع به موتور درب رادیاتور
  • فین یا پره های عبور هوا
  • پروانه
  • واتر پمپ
  • استراکچر

مجاری عبور مایع در رادیاتور ژنراتور

قسمت مرکزی رادیاتور در طرح های مختلف ساخته می شود که دو نوع از آن ها بیشتر از همه مورد استفاده قرار می گیرد.

  • لوله با مقطع گرد

این نوع رادیاتور تشکیل شده از یک سری لوله که از بالای رادیاتور ژنراتور گازی ( از مخزن بالایی تا مخزن پایینی ) امتداد دارد این لوله ها یا سلول های رادیاتور توسط وورقه های فلزی نازک از جنس ( مس و المینیوم ) به هم متصل شده اند تا انتقال حرارت بهتر صورت بهتر انجام گردد همچنین سیال خنک کننده از داخل لوله ها حرارت خود را به پره های فلزی منتقل می گرداند.

  • لوله با مقطع مستطیل

این نوع رادیاتور دیزل ژنراتور از تعداد زیادی سلول باریک تشکیل شده که از جفت شدن نوارهای نازک و لحیم شدن آنها به یک دیگر در طول لبه اتصال آنها بوجود آمده و این مجاری از مخزن بالایی تا مخزن پایینی امتداد دارد.

انواع رادیاتور بر حسب نوع استقرار

  • رادیاتور ژنراتور گازسوز نصب شده روی شاسی ژنراتور

این نوع رادیاتور در دیزل ژنراتور و ژنراتور های گاز سوز در توان های زیر ۲۰۰کیلو وات مورد استفاده قرار می گیرد.

  • رادیاتور ریموت یا رادیاتور مجزا

این نوع رادیاتور ژنراتور در ژنراتور های گازسوز توان بالا به دلیل گرمای حرارتی بالا از نوع رادیاتور ژنراتور گازی استفاده می شود. این رادیاتور در فضای آزاد جهت خنک کنندگی با فاصله از ژنراتور گازسوز با استفاده از لوله کشی عمل خنک کنندگی انجام میگردد.

توصیه های نصب رادیاتور دیزل ژنراتور

از استانداردهای نصب رادیاتور به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

در صورت نبودن کانال بین رادیاتور ژنراتور گازسوز و خروجی

  • فاصله ۱۵۰ سانتی متر بین رادیاتور و خروجی
  • ابعاد خروجی هوا ۱٫۵ برابر رادیاتور ژنراتور در نظر گرفته شود.
  • در خروجی هوا از شبکه توری استفاده شود.
  • در محیط سردسیر به دلیل گرم نگه داشتن ژنراتور باید در دریچه ورودی از دریچه های ترموستایی استفاده نمود.
  • استفاده از محلول آب و ضد یخ بر حسب نوع آب و هوا جهت جلوگیری یخ زدگی

انواع رادیاتور دیزل ژنراتور بر حسب نوع موتور:

  • رادیاتور دیزل ژنراتور

این نوع رادیاتور به صورت ثابت و در فاصله نزدیک به موتور ساخته می شود. تعداد سلول رادیاتور دیزل زنراتور بر حسب توان ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ سلول می باشد. جنس رادیاتور از الومینیوم یا مس بوده و بر روی شاسی دیزل ژنراتور نصب می گردد. ابعاد رادیاتور و همچنین تعداد سلول های دیزل ژنراتور با افزایش توان دیزل ژنراتور ، افزایش می یابد.

شرکت رایا مولد تولید کننده انواع رادیاتور ، رادیاتور دیزل ژنراتور کامینز ، پرکینز ، ولوو ، لوول جهت نیاز مشتریان ساخت تولید می نماید لذا در صورت نیاز رادیاتور دیزل ژنراتور با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایید.

  • رادیاتور ژنراتور گازسوز

این نوع رادیاتور در رنج توانی کوچک تا ۳۰۰ کاوآ به صورت ثابت و بر روی شاسی موتور دیزل نصب می گردد و در رنج توانی نیروگاهی در فاصله دورتر و ابعاد بزرگتر به وسیله لوله کشی آب  به ژنراتور گازسوز اتصال و عمل خنک شوندگی موتور صورت می پذیرد. جنس این رادیاتور ها معمولا از جنس آلومنیوم و مس ساخت می شود. ابعاد رادیاتور ژنراتور گازسوز نسبت به رادیاتور دیزل ژنراتور به دلیل دایم کار بودن بزگتر بوده و جهت خنک شوندگی آن ازفن در تهداد مختلف استفاده می شود.

  • رادیاتور هوا (اینترکولر)

دمای هوا بعد از فشرده شدن توسط توربو شارژر بوسیله رادیاتور هوا یا اینتر کولرکاهش می یابد و بعد وارد سرسیلندر شده که باعث افزایش راندمان دیزل ژنراتور می گردد. این رادیاتور معمولا در کنار یا پشت رادیاتور قرار می گیرد.

شستو شوی رادیاتور ژنراتور در نواحی دارای گرد و خاک

در مناطق رو باز که رادیاتور در معرض گردوخاک قرار گرفته باشد باید رادیاتور را هر از چندگاهی شستوشو داد که منافظ سلول ها گرفته نشود تا خنک کنندگی موتور از طریق ژنراتور به بهترین نحو صورت پذیرد که با باد گرفتن رادیاتور مشکل برطرف نی گردد.

عیوب رادیاتور دیزل ژنراتور

تغییر شکل فین ها :

تغییر شکل فین های رادیاتور ژنراتور گازی باعث میگردد هوا از رادیاتور عبور نکرده و انتقال حرارت به خوبی انجام نگیرد.

شکستگی هسته مرکزی رادیاتور و گرفتگی لوله مجاری عبور مایع:

شکستگی هسته مرکزی علاوه بر نشست مایع ، بااعث گرفتگی لوله ها و مجاری عبور مایع شده و مایع از هسته عبور نکرده و جریان مایع در موتور به خوبی انجام نمی گیرد.

پوسیدگی مخازن بالا و پایین:

باعث نشت مایع و اکسیدهای فلز با حرکت در موتور باعث  گرفتگی مجاری و همچنین خوردگی قطعات داخلی موتور می گردد.

خرابی جای نشیمن درب و یا سوپاپ تنظیم فشار:

باعث آب بندی نشدن و افت فشار در مدار خنک کاری و سر ریز شدن مایع خنک کاری می گردد.

منبع انبساط رادیاتور دیزل ژنراتور:

در بعضی موتورها منبع رزرو یا انبساط وجود دارد تا زمانی که برا اثر حرارت بالا مایع رادیاتور ژنراتور گازسوز سر ریز می کند به این منبع ریخته و در زمانی که مایع سیستم خنک کاری کم باشد بر اثر ایجاد خلا مقدار آب لازم را از این منبع مکش کند.

عیوب منبع انبساط رادیاتور ژنراتور:

شکستگی و یا سوراخ شدن و یا خرابی محل اتصال لوله های ورودی و خروجی

پروانه و یا فن رادیاتور ژنراتور گازی

 

پروانه رادیاتور دیزل ژنراتور شرکت رایا مولد

این قطعه نیز همانند ترموستات ، وظیفه ثابت نگه داشتن و کنترل دمای موتور را بر عهده دارد . پروانه انرژی خود را بوسیله تسمه از موتور می گیرد و کار آن مکش هوا از شبکه های رادیاتور و خنک نمودن مایع درون رادیاتور می باشد. جهت مکش هوا توسط پروانه در موتورهای مختلف بسته به طراحی و دستگاهی که موتور روی آن نصب شده متفاوت است ، بعضی به سمت موتور و بعضی به سمت خارج می باشد.

عیوب پروانه

شکستگی پروانه باعث کاهش جریان هوا و خارج شدن پروانه از حالت بالانس گردیده و علاوه بر ایجاد لرزش در موتور به نشیمن گاه پروانه نیز آسیب می رساند.

مواردی که به دلیل مشکلات در رادیاتور سبب داغ شدن دیزل ژنراتور می گردد:

  • گرفتگی مجرای داخلی رادیاتور
  • مسدود شدن هسته رادیاتور
  • خراب شدن یا خم شدن فین های (پره های) رادیاتور
  • پایین بودن سرعت دوران پروانه رادیاتور بعلت پایین بودن دور ماکزیمم بی باری
  • خرابی یا معکوس بسته شدن پروانه رادیاتور ژنراتور
  • خراب بودن درب رادیاتور دیزل ژنراتور
  • خراب بودن قسمت فوقانی رادیاتور
  • کاهش جریان هوا از میان شبکه های رادیاتور

درب رادیاتور دیزل ژنراتور و سوپاپ تنظیم فشار

درب رادیاتور در عمل باعث افزایش نقطه جوش مایع خنک کننده به میزان ۲۵ درجه سانتی گراد می گردد . وقتی که مایع در طول مسیر سیستم خنک کاری ، گرم می شود عمل منبسط شده و فشار آن بالا می رود. در رادیاتور ژنراتور گازسوز که سوپاپ تخلیه فشار ندارند درب رادیاتور تنها محلیی است که فشار این سیستم می تواند از آن خارج شود. بتابر این فنر درب رادیاتور ژنراتور را به نحوی طراحی می کنند که کارکردی متناسب با حداکثر فشار ایجاد شده را داشته باشند. زمانی که درب رادیاتور ژنراتور گازی نتواند فشار سیستم خنک کاری را ثابت نگه دارد می بایست تعویض گردد.

عیوب درب رادیاتور دیزل ژنراتور و سوپاپ تنظیم فشار

خرابی واشر ، ضعیف شدن فنر ، شکستگی و یا گیرکردن فنر بر اثر باز نکردن طولانی مدت

مایع خنک کاری رادیاتور ژنراتور

 

ضد یخ رادیاتور دیزل ژنراتور ضد یخ رادیاتور ژنراتور گازسوز شرکت رایا مولد

 

مایع خنک کاری موتور می بایست در گستره ای وسیع از دماهای مختلف کار کند . مایع خنک کاری مناسب باید دمای نقطه جوش بالا ، دمای نقطه انجماد پایین و ظرفیت گرمایی بالایی داشته باشند. آب یکی از مایعات متداول است که ظرفیت حرارتی بالایی دارد اما فاقد نقطه انجماد پایین و نقطه جوش بالا بوده و به همین دلیل آب خالص برای خنک کاری موتورو استفاده در موتور مناسب نمی باشد. بنابر این باید محلولی به آن افزوده شود تا برای خنک کاری سیستم مناسب باشد.

معمولا این محلول با عنوان ضد یخ نامبرده می شود و متناسب با دمای محیط با آب مقطر مخلوط شده که هم نقطه جوش آب را بالا برده و هم نقطه انجماد آن را پایین می آورد و هم ضد خوردگی و ضد کف به آن می دهد.

همانگونه که ذکر شد ضد یخ ممچنین به عنوان افزایش دهنده نقطه جوش آب در سیستم خنک کننده موتورهای درون سوز نیز به کار می رود که نسبت ضد یخ به آب مقطر رادیاتور ژنراتور گازسوز در نواحی سرد سیر ۶۰ به ۴۰ و در مناطق متعادل ۵۰ به ۵۰ و در نواحی گرمسیر ۴۰ به ۶۰ می باشد.

باید توجه داشت که هر ۶ماه یک بار آب رادیاتور ژنراتور گازی تعویض گردد.

نحوه دریافت قیمت رادیاتور ژنراتور و هزینه تعمیرات مربوط به آن

  • ارسال درخواست از طریق ایمیل به RAYAMOVALLED@GMAIL.COM
  • تماس تلفنی با کارشناسان فروش شرکت رایا مولد در ساعات اداری (۹ الی ۱۷)
  • تماس در ساعات غیر اداری با شماره تلفن ۰۹۱۲۳۸۵۶۹۴۷
  • ارسال درخواست به واتس آپ شرکت به شماره ۰۹۱۲۳۸۵۶۹۴۷

08/09/99

1 نظر

پاسخ دهیدآدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند * نام شما

تهران خیابان آزادی
شنبه - پنجشنبه: 9:00-18:00
© تمامی حقوق برای این سایت محفوظ است.