تهران شهرک صنعتی چهاردانگه

RAYAMOVALLED@GMAIL.IR

رگولاتور ولتاژ AS440 رگولاتور AVR AS440 نمایندگی فروش

رگولاتور ولتاژ AS440 – رگولاتور AVR AS440 – برد AVR AS440 - برد رگولاتور AS440

رگولاتور ولتاژ AS440  جهت تثبیت ولتاژ خروجی ژنراتور دیزلی و گازسوز  و همچنین جهت پارالل ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرد. رگولاتور AVR AS440  با سیم پیچ ژنراتور اصلی ( استاتور ) و سیم پیچ تحریک ژنراتور در ارتباط بوده و با حلقه بسته و فیدبک ورودی و خروجی جهت تنظیم و ثبات ولتاژ خروجی با دقتی 1.5 درصد ایجاد می نماید. در واقع  برد AVR AS440  (ALTERNATOR VOLTAGE REGULATOR)  قطعه ای الکترونیکی که به طور خودکار ولتاژخروجی ژنراتور در  پارامتر استاندارد از پیش تعین شده را تثبیت حفظ  و جهت اطمینان خروجی با ولتاژ مورد نظر را جهت تغذیه مصرف کننده ایجاد می نماید. جهت خرید ویا مشاوره برد رگولاتور AS440 اصلی ساخت انگلستان و جنس درجه یک ساخت چین با کارشناسان شرکت رایا مولد ارتباط برقرار نمایید.

نحوه عملکرد رگولاتور ولتاژ  AS440

همانطور که می دانیم در هنگام استارت دیزل ژنراتور یا ژنراتور گازسوز در رتور ژنراتور مقداری پسماند مغناطیسی وجود دارد و در این زمان که موتور شروع به استارت و به چرخش در می آید در این حالت در خروجی ژنراتور ولتازی در حدود 5 تا 35 ولت دیده می شود در این حالت رگولاتور AVR AS440 ولتاژ خروجی را جهت تغذیه دریافت نموده و به تحریک ژنراتور اعمال مینماید. با بالا رفتن جریان تحریک توسط avr ، ولتاژ خروجی افزایش می یابد این پروسه توسط برد AVR AS440   انقدر تکرار می شود تا ولتاژ نامی در خروجی ایجاد گردد. ضمنا باید یاداور شد که در صورت افزایش ولتاژ خروجی ، جریان تحریک توسط رگولاتور کاهش می یابد و در صورت کاهش ولتاژ خروجی ، جریان تحریک به صورت اتوماتیک توسط رگولاتور افزایش می بابد.

ساختمان برد رگولاتور AS440

این رگولاتور یک تنظیم کننده اتوماتیک ولتاژ می باشد که توسط سیستم تحریک و یکسو ساز نیم موج تریستوری کنترل می گردد. در این برد از نیمه هادی های قدرتی و عمر طولانی ( در جنس اورجینال استمفورد انگلستان ) در ولتاژ مثبت از طریق پسماند ژنراتور ساخته می شود. این avr از طریق سیم پیچ تحریک و سیم پیچ اصلی ژنراتور جهت کنترل ولتاز با ضریب±1.5 درصد انجام می دهد. رگولاتور ولتاژ  AS440 از طریق حسگر های خود به صورت دائم از سیم پیچ خروجی نمونه برداری می نماید و سپس با استفاده از این مشخصه ، میدان مغناطیسی سیم پیچ تحریک را از طریق تنظیم  جریان تحریک کنترل و سبب تثبیت خروجی ولتاژ، جبران بار ، سرعت و غیره می شود.

رگولاتور AVR AS440 توضیح کلی

رگولاتور as440 یک تنظیم کننده ولتاژ می باشد که از طریق سیستم تحریک و تریستور نیم موج کنترل می شود.  این برد دارای طراحی با تکنولوژی روز یا طراحی SMT استفاده شده است. در این برد از نیمه های قدرت جهت ولتاژ مثبت از طریق پسماند مغناطیسی ساخته شده است. برد AVR AS440  جهت کنترل خروجی در یک حلقه بسته با تنظیم بار  با سیم پیچ اصلی و اکسایتر در ارتباط می باشد. بخش حسگر ولتاژ AVR با نمونه برداری با ولتاژ خروجی سیم پیچ اصلی ، نیروی لازم مغناطیسی را جهت تغذیه سیم پیچ تحریک اعمال می نماید و در نتیجه این سیکل دائم انجام گرفته تا در خروجی در صورت بار متغیر ، ولتاژ ثابت و به مقدار مدنظر 380 تا 400 ولت سه فاز باشد.

خصوصیات فنی برد رگولاتور AS440

ولتاژ تغذیه 95 تا 132 ولت AC ،190 تا 264 ولت AC با فرکانس 50 -60 هرتز نامی ، ولتاژ 90 ولت DC در خروجی و 4 آمپر در خروجی ، قابلیت تحمل 6 آمپر به مدت 10 ثانیه ، مقاومت 15 اهم ،پاسخ خروجی AVR در 20 ثانیه ، تنظیم ولتاژ خروجی تا 10 درصد با استفاده از پتانسومتر یک کیلو اهم یک وات ، تلفات انرژی 10 وات ، ولتاژ پس ماند 4 ولت در خروجی ، دمای کار 40- تا 70 درجه سانتی گراد ، رطوبت کاری 95 درصد را می توان نام برد.

نحوه عملکرد رگولاتور ولتاژ AS440

در ابتدا همانطور که می دانیم در رتور ژنراتور سه فاز مقداری پسماند وجود داشته که در زمان استارت موتور دیزل و گردش میلنگ و سپس گردش رتور سبب ایجاد ولتاژ خروجی در حدود 30 ولت می شود سپس رگولاتور AVR AS440 این ولتاژ را دریافت نموده و به تحریک اعمال می نماید. در نتیجه با بالا رفتن ولتاژ تحریک ، ولتاژ خروجی نیز افزایش می یابد. برد AVR AS440 انقدر این عمل را انجام میدهد که ولتاژ خروجی به نامی می رسد. حال در هر صورتی ولتاژ خروجی افزایش یابد تغذیه تحریک کاهش می یابد و بلعکس

نحوه تنظیم  برد AVR AS440

در برد رگولاتور AS440 سه پیچ تنظیم دو سو کوچک موجود می باشد که به شرح ذیل می باشد:

  1. پیچ VOLTS: جهت تنظیم ولتاژ خروجی بوده و در صورت چرخاندن در سمت عقربه های ساعت ولتاژ افزایش می یابد.
  2. پیچ STABILITI: جهت جلو گیری از نوسان ولتاژ بوده و در صورت چرخاندن در سمت عقربه های ساعت ، نوسان کمتر می شود.
  3. پیچ URFQ: جهت تنظیم فرکانس بوده و در صورت چرخاندن پیچ در سمت عقربه های ساعت ، فرکانس افزایش پیدا می کند. در واقع UFRQ یک مدار محافظ سرعت دارد که از از VOLT/HZ ارائه می نماید. نمایشگر LED نشان دهنده فعالیت و عدم فعالیت URFQ می باشد.
  4. کلید پایداری : با استفاده از این کلید ، نوع پایداری را انتخاب می نماییم.
  5. تنظیم DROOP: با استفاده از این پیچ و چرخش ان در جهت عقربه های ساعت میزان دروپ تا 5 درصدOPF افزایش میابد.
  6. پیچ TRIM: با چرخش این پیچ در جهت عقربه ساعت حساسیت افزایش پیدا می کند.
  7. تنظیم EXT TRIM : با استفاده از این پیچ تحریک بیش از حد تنظیم می گردد.

نحوه راه اندازی دیزل ژنراتور بخش رگولاتور ولتاژ AS440

قبل از راه اندازی ژنراتور گازسوز و دیزلی ، کنترل ولت را بر روی رگولاتور در خلاف عقربه های ساعت قرار می دهیم. در صورت استفاده از تنظیم کننده خارجی ولتاژ ، آن را در وسط قرار دهیم و در صورتی که تغیرات زیادی نیاز است باید ترمینال 1و2 را اتصال کوتاه نماییم. ترمینال LA وLB نیز جهت ولتاژ کم و خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته: هیچ کدام از ترمینال های خارجی را به زمین اتصال ننمایید زیر ممکن است بالاتر از پتانسیل زمین باشد.

پیچ کنترل پایداری URFQ را در وسط قرار می دهیم. با استفاده از ولت متر به فاز نول ژنراتور اتصال می دهیم.ژنراتور را استارت نموده و سپس فرکانس را در حالت بی باری بین 50 تا 53 هرتز قرار می دهیم. در صورت روشن بودن LED به تنظیم نمودن URFQ باید مراجعه نماییم. با دقت پیچ ولتاز را در سمت عقربه های ساعت چرخانده تا ولتاژ ایده ال تنظیم گردد. در صورت نوسان ولتاژ ، پیچ STABILITI را در جهت عقربه های ساعت می چرخوانیم در این حالت ولتاژ تنظیم می گردد.

سایر تنظیمات رگولاتور AVR AS440

تنظیمات پایداری : رگولاتور AS440 دارای مدار پایداری در خروجی AVR می باشد. بر روی این رگواتور یک کلید تعبیه شده تا ژنراتور در موقعیت های مختلف پایداری متناسبی را به وقوع بپیوندد. این روند با روشن کردندیزل ژنراتور یا ژنراتور گازسوز در حالت بدون بار  و چرخاندن پیچ ATABILITI در خلاف جهت عقربه های ساعت تا جایی که خروجی ولتاژ به حالت ناپایدار شدن رود.موقعیت مناسب در این زمان در جهت عقربه های ساعت تا جایی که ولتاژ ثابت و نزدیک ناحیه پایداری می باشد.

تنظیمات URFQ: جهت تنظیم فرکانس بوده و در صورت چرخاندن پیچ در سمت عقربه های ساعت ، فرکانس افزایش پیدا می کند. در واقع UFRQ یک مدار محافظ سرعت دارد که از از VOLT/HZ ارائه می نماید. نمایشگر LED نشان دهنده فعالیت و عدم فعالیت URFQ می باشد. این سیستم در زمانی که به ناحیه از پیش تعیین شده KEEP POINT قرار گرفته شروع به کار می نماید.

تنظیمات DROOP: در ژنراتور هایی که موازی شده اند با یک DROOP از پیش تنطیم شده که در فاکتور قدرت صفر تا بار کامل 5 درصد افت کامل ولتاز را ارائه  و فاکتور سیگنال را به AVR ارسال می نمایند و CT به S1,S2 وصل می گردد. با چرخاندن پیچ DROOP در جهت عقربه های ساعت میزان CT  سیگنال را افزایش داده و به همبن خاطر سبب زیاد شدن DROOP با کاهش فاکتور قدرت می شود و همچنین با چرخش DROOP خلاف جهت عقربه های ساعت ، DROOP حذف می گردد.

تنظیمات TRIM: در برد AVR AS440 دو ترمینال A1 , A2  وجود دارد که جهت استفاده و وصل شدن به کنترل کننده قدرت استفاده گردد. این ترمینال جهت قبول ولتاژ  ولت استفاده می گردد. هر دستگاهی که به این ترمینال وصل می گردد باید از زمین ایزوله باشد در غیره این صورت آسیب می بیند. سیگنال استفاده شده در ورودی ترمینال به مدار حسگر برد رگولاتور AS440 اتصال دارد. ترمینال A2+ باعث افزایش تحریک و A2- تحریک را کاهش می دهد. کنترل پیچ TRIM و چرخاندن آن در جهت عکس عقربه های ساعت تاثیر چندانی نداشته ولی گردش آن در جهت عقربه های ساعت حداکثر تاثیر در خروجی را دارد.

تنظیمات EXT TRIP

دراین قسمت تنظیم تحریک بیشینه  نباید تغیر داده شود و از پیش تعیین شده است. وضعیت تحریک بیش از حد در LED گنجانده شده است که سرعت را نشان می دهد دقت نمایید برای تنظیم مجدد EXT TRIP باید دیزل ژنراتور ویا ژنراتور گازسوز خاموش شود.

این برد از 10 قسمت تشکیل شده که به آن می پردازیم:

 
  • بخش یکسوسازی: این بخش از AVRSX460 بخشی از ولتاژ خروجی را گرفته و آن را کاهش می دهد.
  • مقایسه کننده : تقویت کننده ولتاز حسگر را با ولتاژ مرجع مقایسه نموده این تفاوت ولتاژ یک سیگنال را به بخش قدرت ارسال نموده و تقویت می نماید در این صورت سیستم تحریک با قدرت بیشتری تقویت و سبب حفظ ولتاژ در محدوده نامی قرار می گیرد.
  • مدار پایداری : این قسمت جهت ناپایداری ولتاژ خروجی به صورت AC عمل خود را انجام می دهد.
  • ردیاب LOW HZ: این قسمت سبب می شود در هنگام کاهش فرکانس ، ولتاژ به صورت خطی کاهش یابدو LED درواقع نمایانگر UNDER SPEED می باشد.
  • مدار متقارن گر: سبب ثابت شدن شکل موج خروجی ژنراتور RAMP و ردیاب HZ می شود.
  • منبع تغذیه: این منبع ولتاژ رگولاتور AVR AS440 را تامین می نماید.
  • فیلتر پایین گذر: این قسمت موج های مخرب خروجی را فیلتر می نماید.
  • قسمت تضعیف کننده: جهت جلوگیری از اعمال ولتاژ مخرب ورودی به AVR و سالم ماندن قطعات AVR و سبب کاهش نویز خروجی می گردد.
  • قطعات کنترلی قدرت : با حسگر خطا مقایسه سیگنال به تقویت کننده ارسال شده و مقدار میدان سیستم تحریک تغییر می نماید.
  • ردیاب فوق تحریکی: این قسمت ولتاژ میدان تحریک را دائم مورد ارزیابی قرار داده و در صورت افزایش بیش از حد میدان تحریک در محدوده مشخص ، سیگنالهایی را برای از بین بردن ولتاژ خروجی را اعمال می نماید.

تفاوت دو برد اصلی و غیر اصلی برد AVR AS440

  • در برد اصلی کلمه STAMFORD در پشت قاب به صورت برجسته بوده در صورتی که در برد ساخت چین به صورت مسطح و صاف می باشد.
  • کارتن برد اصلی دارای لیبل و مشخصات و نام استمفورد هک شده می باشد.
  • رنگ آی سی و خازن برد اصلی طبق عکس ذیل می باشد.
  • کیفیت برد چینی  در سیلیکون استفاده شده در روی برد بسیار سخت تر نسبت به برد اصلی می باشد.
  • قیمت رگولاتور اصلی در حدود 4 برابر برند چینی درجه یک می باشد.
  • در صورت نیاز به مشاوره جهت تشخیص جنس اصلی AVR با ما در ارتباط باشید.

ویدیو avr as440

سایر قطعات