تهران شهرک صنعتی چهاردانگه

RAYAMOVALLED@GMAIL.IR

رگولاتور ولتاژ MX321رگولاتور AVR MX321 نمایندگی فروش

رگولاتور ولتاژ MX321  جهت تثبیت ولتاژ خروجی ژنراتور دیزلی و گازسوز بدون ذغال  و دارای سیستم PMG مورد استفاده قرار می گیرد. رگولاتور AVR SX460  با سیم پیچ ژنراتور اصلی ( استاتور ) و سیم پیچ تحریک ژنراتور در ارتباط بوده و با حلقه بسته و فیدبک ورودی و خروجی جهت تنظیم و ثبات ولتاژ خروجی با دقتی 0.5 درصد ایجاد می نماید. در واقع  برد AVR SX460  (ALTERNATOR VOLTAGE REGULATOR)  قطعه ای الکترونیکی که به طور خودکار ولتاز خروجی ژنراتور در  پارامتر استاندارد از پیش تعین شده را تثبیت حفظ  و جهت اطمینان خروجی با ولتاژ مورد نظر را جهت تغذیه مصرف کننده ایجاد می نماید. جهت خرید ویا مشاوره برد رگولاتور SX460 اصلی ساخت انگلستان و جنس درجه یک ساخت چین با کارشناسان شرکت رایا مولد ارتباط برقرار نمایید.

نحوه عملکرد رگولاتور ولتاژ MX321

همانطور که می دانیم در هنگام استارت دیزل ژنراتور یا ژنراتور گازسوز در رتور ژنراتور مقداری پسماند مغناطیسی وجود دارد و در این زمان که موتور شروع به استارت و به چرخش در می آید در این حالت در خروجی ژنراتور ولتاژی در حدود 5 تا 45 ولت دیده می شود در این حالت رگولاتور AVR  MX321 ولتاژ خروجی را جهت تغذیه دریافت نموده و به تحریک ژنراتور اعمال مینماید. با بالا رفتن جریان تحریک توسط avr ، ولتاژ خروجی افزایش می یابد این پروسه توسط  برد AVR MX321 انقدر تکرار می شود تا ولتاژ نامی در خروجی ایجاد گردد. ضمنا باید یاداور شد که در صورت افزایش ولتاژ خروجی ، جریان تحریک توسط رگولاتور کاهش می یابد و در صورت کاهش ولتاژ خروجی ، جریان تحریک به صورت اتوماتیک توسط رگولاتور افزایش می بابد.

ساختمان برد رگولاتور MX321

این رگولاتور یک تنظیم کننده اتوماتیک ولتاژ می باشد که توسط سیستم تحریک و یکسو ساز تریستوری کنترل می گردد. در این برد از نیمه هادی های قدرتی و عمر طولانی ( در جنس اورجینال استمفورد انگلستان ) در ولتاژ مثبت از طریق پسماند ژنراتور ساخته می شود. این avr از طریق سیم پیچ تحریک و سیم پیچ اصلی ژنراتور جهت کنترل ولتاز با ضریب±0/5 درصد انجام می دهد. رگولاتور ولتاژ MX321 از طریق حسگر های خود به صورت دائم از سیم پیچ خروجی نمونه برداری می نماید و سپس با استفاده از این مشخصه ، میدان مغناطیسی سیم پیچ تحریک را از طریق تنظیم جریان تحریک کنترل و سبب تثبیت خروجی ولتاژ، جبران بار ، سرعت و غیره می شود.

ویژگی های فنی رگولاتور AVR  MX321

 این برد دارای حسگر ولتاژ ورودی 170تا 220ولت AC و190 تا 264 ولت AC تک فاز یا دوفاز با فرکانس 50 و 60 هرتز، حداکثر ولتاژ خروجی از 120 ولت DC و جریان 3.7 آمپر دائم و مقاومت حداقل 15 اهم ، قابلیت تحمل 6 آمپر به مدت 10 ثانیه ، دقت تنظیم به درصد  ، پاسخ سیستم و پاسخ AVR  20 میلی ثانیه ، تغیرات ولتاژ خروجی با یک عدد پتانسیومتر 1 کیلو اهم می توان 1 وات می توان ولتاژ خروجی را  کنترل نمود ، حفاظت بیش از حد تحریک نقطه تنظیم 75 ولت DC، حفاظت تحت فرکانس ،لرزش 20 تا 50 هرتز 20 میلی متربرثانیه ، تلافات انرژی حداکثر 18 وات ، ولتاژ پسماند 4 ولت برای ترمینال برد برد AVR MX321 ، دمای کار 40- تا 70 درجه سانتی گراد ، کارکرد در رطوبت 90 درصدی را می توان نام برد.

نحوه عملکرد برد رگولاتور MX321

در ابتدا همانطور که می دانیم در رتور ژنراتور سه فاز مقداری پسماند وجود داشته که در زمان استارت موتور دیزل و گردش میلنگ و سپس گردش رتور سبب ایجاد ولتاژ خروجی در حدود 30 ولت می شود سپس رگولاتور ولتاژ MX321 این ولتاژ را دریافت نموده و به تحریک اعمال می نماید. در نتیجه با بالا رفتن ولتاژ تحریک ، ولتاژ خروجی نیز افزایش می یابد. رگولاتور AVR  MX321انقدر این عمل را انجام میدهد که ولتاژ خروجی به نامی می رسد. حال در هر صورتی ولتاژ خروجی افزایش یابد تغذیه تحریک کاهش می یابد و بلعکس . ضمن از این برد جهت ژنراتور با تحریک PMG با توان 900 تا 1600 کاوا استفاده میگردد.

 

نحوه تنظیم  برد AVR MX321

در برد رگولاتور MX321 سه پیچ تنظیم دو سو کوچک موجود می باشد که به شرح ذیل می باشد:

  1. پیچ VOLTS: این پیچ تنظیم از قبل توسط کارخانه تنظیم گردید ولی جهت تنظیم ولتاژ خروجی بوده و در صورت چرخاندن در سمت عقربه های ساعت ولتاژ افزایش می یابد. در صورتی که نیاز به تنظیم دستی وجود دارد باید ترمینال رگولاتور ولتاژ MX321 و 2و1 را به هم اتصال دهیم.
  2. پیچ STABILITI: جهت جلو گیری از نوسان ولتاژ بوده و در صورت چرخاندن در سمت عقربه های ساعت ، نوسان کمتر می شود.
  3. پیچ URFQ: جهت تنظیم فرکانس بوده و در صورت چرخاندن پیچ در سمت عقربه های ساعت ، فرکانس افزایش پیدا می کند. در واقع UFRQ یک مدار محافظ سرعت دارد که از از VOLT/HZ ارائه می نماید. نمایشگر LED نشان دهنده فعالیت و عدم فعالیت URFQ می باشد. در صورت نوسان ولتاژ ، به تنظیمات پایداری مراجع کنید.
  4. کلید پایداری : با استفاده از این کلید ، نوع پایداری را انتخاب می نماییم.

بخش های مختلف برد AVR MX321

این برد از 10 قسمت تشکیل شده که به آن می پردازیم:

  • بخش یکسوسازی: این بخش از AVRMX321 بخشی از ولتاژ خروجی را گرفته و آن را کاهش می دهد.
  • مقایسه کننده : تقویت کننده ولتاز حسگر را با ولتاژ مرجع مقایسه نموده این تفاوت ولتاژ یک سیگنال را به بخش قدرت ارسال نموده و تقویت می نماید در این صورت سیستم تحریک با قدرت بیشتری تقویت و سبب حفظ ولتاژ در محدوده نامی قرار می گیرد.
  • مدار پایداری : این قسمت جهت ناپایداری ولتاژ خروجی به صورت AC عمل خود را انجام می دهد.
  • ردیاب LOW HZ: این قسمت سبب می شود در هنگام کاهش فرکانس ، ولتاژ به صورت خطی کاهش یابدو LED درواقع نمایانگر UNDER SPEED می باشد.
  • مدار متقارن گر: سبب ثابت شدن شکل موج خروجی ژنراتور RAMP و ردیاب HZ می شود.
  • منبع تغذیه: این منبع ولتاژ برد رگولاتور MX321 را تامین می نماید.
  • فیلتر پایین گذر: این قسمت موج های مخرب خروجی را فیلتر می نماید.
  • قسمت تضعیف کننده: جهت جلوگیری از اعمال ولتاژ مخرب ورودی به AVR و سالم ماندن قطعات AVR و سبب کاهش نویز خروجی می گردد.
  • قطعات کنترلی قدرت : با حسگر خطا مقایسه سیگنال به تقویت کننده ارسال شده و مقدار میدان سیستم تحریک تغییر می نماید.
  • ردیاب فوق تحریکی: این قسمت ولتاژ میدان تحریک را دائم مورد ارزیابی قرار داده و در صورت افزایش بیش از حد میدان تحریک در محدوده مشخص ، سیگنالهایی را برای از بین بردن ولتاژ خروجی را اعمال می نماید.

تفاوت دو برد اصلی و غیر اصلی رگولاتور ولتاژ MX321

  • در برد اصلی کلمه STAMFORD در پشت قاب به صورت برجسته بوده در صورتی که در برد ساخت چین به صورت مسطح و صاف می باشد.
  • کارتن برد اصلی دارای لیبل و مشخصات و نام استمفورد هک شده می باشد.
  • رنگ آی سی و خازن برد اصلی طبق عکس ذیل می باشد.
  • کیفیت برد چینی در سیلیکون استفاده شده در روی برد بسیار سخت تر نسبت به برد اصلی می باشد.
  • قیمت رگولاتور اصلی در حدود 4 برابر برند چینی درجه یک می باشد.
  • در صورت نیاز به مشاوره جهت تشخیص جنس اصلی AVR با ما در ارتباط باشید.

سایر قطعات ژنراتور دیزلی و گازسوز