تهران شهرک صنعتی چهاردانگه

RAYAMOVALLED@GMAIL.IR

رگولاتور ولتاژ sx460 رگولاتور AVR SX460 نمایندگی فروش

نحوه عملکرد رگولاتور ولتاژ  sx460

همانطور که می دانیم در هنگام استارت دیزل ژنراتور یا ژنراتور گازسوز در رتور ژنراتور مقداری پسماند مغناطیسی وجود دارد و در این زمان که موتور شروع به استارت و به چرخش در می آید در این حالت در خروجی ژنراتور ولتاژی در حدود 5 تا 35 ولت دیده می شود در این حالت رگولاتور AVR SX460 ولتاژ خروجی را جهت تغذیه دریافت نموده و به تحریک ژنراتور اعمال مینماید. با بالا رفتن جریان تحریک توسط avr ، ولتاژ خروجی افزایش می یابد این پروسه توسط برد AVR SX460   انقدر تکرار می شود تا ولتاژ نامی در خروجی ایجاد گردد. ضمنا باید یاداور شد که در صورت افزایش ولتاژ خروجی ، جریان تحریک توسط رگولاتور کاهش می یابد و در صورت کاهش ولتاژ خروجی ، جریان تحریک به صورت اتوماتیک توسط رگولاتور افزایش می بابد.

رگولاتور ولتاژ sx460 جهت تثبیت ولتاژ خروجی ژنراتور دیزلی و گازسوز بدون ذغال مورد استفاده قرار می گیرد. رگولاتور AVR SX460  با سیم پیچ ژنراتور اصلی ( استاتور ) و سیم پیچ تحریک ژنراتور در ارتباط بوده و با حلقه بسته و فیدبک ورودی و خروجی جهت تنظیم و ثبات ولتاژ خروجی با دقتی 1.5 درصد ایجاد می نماید. در واقع  برد AVR SX460  (ALTERNATOR VOLTAGE REGULATOR)  قطعه ای الکترونیکی که به طور خودکار ولتاز خروجی ژنراتور در  پارامتر استاندارد از پیش تعین شده را تثبیت حفظ  و جهت اطمینان خروجی با ولتاژ مورد نظر را جهت تغذیه مصرف کننده ایجاد می نماید. جهت خرید ویا مشاوره برد رگولاتور SX460 اصلی ساخت انگلستان و جنس درجه یک ساخت چین با کارشناسان شرکت رایا مولد ارتباط برقرار نمایید.

ساختمان برد رگولاتور SX460

این رگولاتور یک تنظیم کننده اتوماتیک ولتاژ می باشد که توسط سیستم تحریک و یکسو ساز نیم موج تریستوری کنترل می گردد. در این برد از نیمه هادی های قدرتی و عمر طولانی ( در جنس اورجینال استمفورد انگلستان ) در ولتاژ مثبت از طریق پسماند زنراتور ساخته می شود. این avr از طریق سیم پیچ تحریک و سیم پیچ اصلی ژنراتور جهت کنترل ولتاز با ضریب ±1.5 درصد انجام می دهد. رگولاتور ولتاژ  sx460 از طریق حسگر های خود به صورت دائم از سیم پیچ خروجی نمونه برداری می نماید و سپس با استفاده از این مشخصه ، میدان مغناطیسی سیم پیچ تحریک را از طریق تنظیم  جریان تحریک کنترل و سبب تثبیت خروجی ولتاژ، جبران بار ، سرعت و غیره می شود.

ویژگی های فنی رگولاتور AVR SX460

 این برد دارای حسگر ولتاژ ورودی 95تا 13ولت AC و190 تا 264 ولت AC تک فاز با فرکانس 50 و 60 هرتز، خروجی 90 ولت DC  و جریان 4 آمپر و مقاومت حداقل 15 اهم ، قابلیت تحمل 6 آمپر به مدت 10 ثانیه ، دقت تنظیم به درصد  ، پاسخ سیستم و پاسخ AVR  20 میلی ثانیه ، تغییرات ولتاژ خروجی با یک عدد پتانسیومتر 1 کیلو اهم می توان 1 وات می توان ولتاژ خروجی را  کنترل نمود ، حفاظت تحت فرکانس ، تلافات انرژی حداکثر 10 وات ، ولتاژ پسماند 4 ولت برای ترمینال برد AVR SX460  ، دمای کار 40- تا 70 درجه سانتی گراد ، کارکرد در رطوبت 90 درصدی را می توان نام برد.

نحوه عملکرد برد رگولاتور SX460

در ابتدا همانطور که می دانیم در رتور ژنراتور سه فاز مقداری پسماند وجود داشته که در زمان استارت موتور دیزل و گردش میلنگ و سپس گردش رتور سبب ایجاد ولتاژ خروجی در حدود 30 ولت می شود سپس رگولاتور ولتاژ sx460 این ولتاژ را دریافت نموده و به تحریک اعمال می نماید. در نتیجه با بالا رفتن ولتاژ تحریک ، ولتاژ خروجی نیز افزایش می یابد. رگولاتور AVR SX460 انقدر این عمل را انجام میدهد که ولتاژ خروجی به نامی می رسد. حال در هر صورتی ولتاژ خروجی افزایش یابد تغذیه تحریک کاهش می یابد و بلعکس

نحوه تنظیم  برد AVR SX460

  در برد رگولاتور SX460 سه پیچ تنظیم دو سو کوچک موجود می باشد که به شرح ذیل می باشد:

  1. پیچ VOLTS: جهت تنظیم ولتاژ خروجی بوده و در صورت چرخاندن در سمت عقربه های ساعت ولتاژ افزایش می یابد.
  2. پیچ STABILITI: جهت جلو گیری از نوسان ولتاژ بوده و در صورت چرخاندن در سمت عقربه های ساعت ، نوسان کمتر می شود.
  3. پیچ URFQ: جهت تنظیم فرکانس بوده و در صورت چرخاندن پیچ در سمت عقربه های ساعت ، فرکانس افزایش پیدا می کند.در واقع UFRQ یک مدار محافظ سرعت دارد که از از VOLT/HZ ارائه می نماید. نمایشگر LED نشان دهنده فعالیت و عدم فعالیت URFQ می باشد.

نحوه راه اندازی دیزل ژنراتور بخش رگولاتور ولتاژ sx460

قبل از راه اندازی دیزل ژنراتور ، کنترل ولت را بر روی رگولاتور در خلاف عقربه های ساعت قرار می دهیم. در صورت استفاده از تنظیم کننده خارجی ولتاژ ، آن را در وسط قرار دهیم. پیچ کنترل پایداری URFQ را در وسط قرار می دهیم. با استفاده از ولت متر به فاز نول ژنراتور اتصال می دهیم.ژنراتور را استارت نموده و سپس فرکانس را در حالت بی باری بین 50 تا 53 هرتز قرار می دهیم. در صورت روشن بودن LED به تنظیم نمودن URFQ باید مراجعه نماییم. با دقت پیچ ولتاز را در سمت عقربه های ساعت چرخانده تا ولتاژ ایده ال تنظیم گردد. در صورت نوسان ولتاژ ، پیچ STABILITI را در جهت عقربه های ساعت می چرخوانیم در این حالت ولتاژ تنظیم می گردد.

بخش های مختلف رگولاتور AVR SX460

این برد از 9 قسمت تشکیل شده که به آن می پردازیم:

  • بخش یکسوسازی: این بخش از AVRSX460 بخشی از ولتاژ خروجی را گرفته و آن را کاهش می دهد.
  • مقایسه کننده : تقویت کننده ولتاز حسگر را با ولتاژ مرجع مقایسه نموده این تفاوت ولتاژ یک سیگنال را به بخش قدرت ارسال نموده و تقویت می نماید در این صورت سیستم تحریک با قدرت بیشتری تقویت و سبب حفظ ولتاژ در محدوده نامی قرار می گیرد.
  • مدار پایداری : این قسمت جهت ناپایداری ولتاژ خروجی به صورت AC عمل خود را انجام می دهد.
  • ردیاب LOW HZ: این قسمت سبب می شود در هنگام کاهش فرکانس ، ولتاژ به صورت خطی کاهش یابدو LED درواقع نمایانگر UNDER SPEED می باشد.
  • مدار متقارن گر: سبب ثابت شدن شکل موج خروجی ژنراتور RAMP و ردیاب HZ می شود.
  • منبع تغذیه: این منبع ولتاژ برد AVR SX460 را تامین می نماید.
  • فیلتر پایین گذر: این قسمت موج های مخرب خروجی را فیلتر می نماید.
  • قسمت تضعیف کننده: جهت جلوگیری از اعمال ولتاژ مخرب ورودی به AVR و سالم ماندن قطعات AVR و سبب کاهش نویز خروجی می گردد.
  • قطعات کنترلی قدرت : با حسگر خطا مقایسه سیگنال به تقویت کننده ارسال شده و مقدار میدان سیستم تحریک تغییر می نماید.

رگولاتور ولتاژ sx460 – رگولاتور AVR SX460 – برد AVR SX460 - برد رگولاتور SX460

تفاوت دو برد اصلی و غیر اصلی رگولاتور AVR SX460

  • در برد اصلی کلمه STAMFORD در پشت قاب به صورت برجسته بوده در صورتی که در برد ساخت چین به صورت مسطح و صاف می باشد.
  • کارتن برد اصلی دارای لیبل و مشخصات و نام استمفورد هک شده می باشد.
  • رنگ آی سی و خازن برد اصلی طبق عکس ذیل می باشد.
  • کیفیت برد چینی در سیلیکون استفاده شده در روی برد بسیار سخت تر نسبت به برد اصلی می باشد.
  • قیمت رگولاتور اصلی در حدود 4 برابر برند چینی درجه یک می باشد.
  • در صورت نیاز به مشاوره جهت تشخیص جنس اصلی AVR با ما در ارتباط باشید.

پرسش و پاسخ در رابطه با رگولاتور ولتاژ sx460

سوال یک : یک عدد ژنراتور برند استمفوردپاور موجودداریم  با توان 40 کیلووات دارای رگولاتور AVR SX460 که وقتی زیربار میرود دچار افزایش ولتاژ میشه رگولاتورولتاژهم تعویض شده ممنون میشم نظراتتون روبفرمایید؟

پاسخ: علت این مشکل عدم تطابق امپدانس بین avr و استاتور تحریکه که میتونه به یکی از دلایل زیر پیش بیاد :
1- تعویض مدل avr با آنچه از ابتدا روی ژنراتور بوده بدون در نظر گرفتن تطابق امپدانس
2- استفاده از avr از همان مدل اولیه ولی غیر اصلی و بی کیفیت
3- مشکل دار بودن avr
4- و با احتمال بسیار کم وجود مشکل در استاتور تحریک

سایر قطعات ژنراتور دیزلی و گازسوز