تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm تعمیرات دیزل ژنراتور دویتس mwm
شرکت رایامولد در زمینه تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm (تعمیر موتور دیزل deuts mwm) به صورت اضطراری و دائم کار با کادری مجرب و متخصص آماده ارائه بهترین خدمات به مشتریان می باشد. شرکت نیرو مولد آسیا با کارشناسان فنی مکانیک و الکتریکال خود آماده همکاری در زمینه تعمیرات دیزل ژنراتور دویتس mwm ( تعمیرات موتور دیزل دیوتس mwm) و کارشناسی در محل آماده همکاری با شما مشتریان گرامی باشد. در این بخش به صورت مختصر توضیحات در بخش تعمیرات در سه بخش ( موتور دیزل ، ژنراتور ، تابلو برق ) به شرح ذیل داده شده است که به آن می پردازیم.
تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm ( بخش موتور دیزل )
معمولا عیب هایی که در موتور دیزل ژنراتور بروز می کند به یکی از اشکالات زیر بوده که تلاش شده ضمن عیب یابی ، عوامل بروز عیب را توضیح داده تا با شناخت بهتر از این عوامل بتوانیم از دیزل ژنراتور خود بهتر نگهداری نماییم. در زمانی که ما علت بروز عیب را بدانیم بهتر می توانیم سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور را انجام داده و از توقف غیر معمول آن جلوگیری نماییم.
موتور قدرت کافی ندارد | افت فشار روغن |
موتور داغ می کند | موتور صدای غیر طبیعی دارد |
رنگ دود طبیعی نیست | موتور بد روشن می شود |
تغیر رنگ روغن | موتور لرزش دارد |
روغن وارد آب رادیاتور شده است | موتور روغن کم می کند |
افزایش حجم روغن موتور |
تعمیرات دیزل ژنراتور دویتس mwm ( موتور قدرت کافی ندارد )
موتور به یکی از دلایل ذیل افت قدرت پیدا میکند:
ایراد در مکش هوا ( تعمیر موتور دیزل deuts mwm) : در صورت افت قدرت موتور ، در اولین قدم سیستم مکش هوای دیزل ژنراتور را بازدید می کنیم . وقتی هوا به مقدار کافی به موتور نرسد ، برای سوخت تزریق شده اکسیژن کافی برای سوختن وجود نداشته در نتیجه احتراق خوبی در محفظه احتراق ایجاد نشده و موتور افت قدرت خواهد داشت.در سیستم مکش هوا راه ورود هوا فقط کلاهک هواکش می باشد. در صورتی که در مسیر ورود هوا روزنه ای ایجاد گردد ، موتور هوای مورد نیاز خود را به جای فیلتر هواکش از این روزنه مکش می کند چون عبور هوا از آن راحت تر از فیلتر است هوای ورودی از این روزنه همراه با گرد و غبار بوده و موتور را سریع دچار استهلاک می کند پس سیستم هوارسانی موتور می بایست دائما کنترل و بازدید گردد.
ایراد در مسیر خروج دود قبل و بعد توربو ( تعمیرات موتور دیزل دیوتس mwm) : در دیزل ژنراتورهایی که توربوشارژ دارند انرژی دود خروجی برای چرخش توربین و در نهایت برای کمپرسور هوا مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع اینگونه از موتورها متشکل در سیستم خروج دود می تواند باعث افت دور توربوشارژ و در نهایت نرسیدن هوای کافی به موتور و افت قدرت موتور گردد. اتصالات مسیر خروج دود را قبل توربوشارژ را بررسی می نماییم تا مطمن شویم دود نشت نکند زیرا نشت دود قبل از توربو شارژ باعث افت دور توربو شارز و در نهایت افت قدرت موتور می گردد. مسیر خروجی دود بعد از توربو را بازدید می نماییم . وجودمانع برای خروج راحت دود باعث پس زدن دود و افت دور توربو می گردد.خرابی منبع اگزوز ، طولانی بودن لوله خروجی دود ، زاویه های نادرست اتصالات خروجی و له شدن لوله های اگزوز از موانع خروج آسان دود از موتور می باشند.
- ایراد در فیلتر و صافی های گازوئیل از نظر کثیف بودن ( تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm) : وقتی فیلتر و یا صافی های موجود در مسیر سوخت موتور کثیف باشد. سوخت به میزان کافی به محفظه احتراق نمی رسد در نتیجه احتراق کمتر خواهد بود و این احتراق نیروی کافی را به پیستون وارد نمی کند و در نتیجه باعث افت قدرت خروجی موتور می گردد. به این منظور بازدیدهای زیر را انجام دهید:
- صافی مخزن گازوئیل را از نظر وجود رسوب ، بازدید کنید و در صورت وجود رسوب ، محل ورود آنرا بیابید.
- فیلتر اولیه و فیلتر گازوئیل را باز نموده و آنرا از نظر کثیفی کنترل نمایید و در صورت کثیف شدن زودتر از موعد ، منشا ورود آلودگی را پیدا کنید. همچنین در صورت وجود رسوب ، حتما صافی توری پمپ تغذیه را بردارید و از مسدود نبودن آن مطمئن شوید ، صافی توری پمپ تغذیه از استهلاک زود هنگام پیستون پمپ تغذیه پیشگیری کرده و نیز از ورود ذرات خارجی به درون شیر یکطرفه جلوگیری می کند.
- ایراد در لقی و روان بودن توربوشارژ (تعمیرات دیزل ژنراتور دویتس mwm) : لوله های هوای ورودی به کمپرسور توربوشارژ را از آن جدا کرده و با دست لقی شفت آن را بصورت محوری و به صورت شعاعی تست می کنیم ( مقایسه تجربی با توربوشارژ نو ) و همچنین با چرخش دست روان بودن آنرا تست می کنیم در صورتی که لقی ها بیش از حد بوده و یا حرکت شفت روان نباشد توربوشارژ نمی تواند با ظرفیت کامل کار کند و در نتیجه هوا به میزان کافی به موتور نمی رسد و موتور افت قدرت خواهد داشت بنابراین توربوشارژ می بایست تعمیر یا تعویض گردد.
- ایراد در افتر کولر و اتصالات آن ( تعمیر موتور دیزل deuts mwm) : همانطور که می دانیم افتر کولر، هوای خروجی از توربوشارژ دیزل زنراتور را خنک می کند و این خنک کردن باعث نزدیکتر شدن مولکولهای هوا می شود و در نتیجه تعداد مولکول های هوا در محفظه احتراق بیشتر می شود. با بیشتر شدن تعداد مولکول های هوا ، اکسیژن بیشتر وجود خواهد داشت و یا بیشتر شدن اکسیژن می توان سوخت بیشتری پاشید و احتراق قوی تری داشت. حال اگر مجاری عبوری در افتر کولر گرفته باشد و یا اتصالات آن نشتی داشته باشد هوا به میزان کافی به موتور نمی رسد و احتراق خوبی نخواهیم داشت و در نتیجه موتور دچار افت قدرت خواهد داشت. همچنین اگر مجاری عبور مایع خنک کننده ( سیستم خنک کننده با آب رادیاتور ) با هوای خنک کننده ، گرفتگی داشته باشد ، هوای ورودی به موتور به اندازه کافی خنک نمی شود که باز هم مولکول های کمتری از هوا در محفظه احتراق وارد شده و موتور افت قدرت خواهد داشت. بنابراین در دیزل ژنراتور هایی که افتر کولر داریم بهتر است در هر 2000 ساعت کار دستگاه افتر کولر باید بازدید شود.
- هواداشتن سیستم سوخت ( تعمیرات موتور دیزل دیوتس mwm) : در صورت وجود هوا در سیستم سوخت رسانی ، حباب های هوا باعث تنگتر شدن مسیر عبوری سوخت می شود و در نتیجه سوخت به میزان کم به محفظه احتراق وارد می شود و در نتیجه موتور افت قدرت خواهد داشت. در دیزل ژنراتور های نسل جدید ، هواگیری سیستم سوخت رسانی متفاوت است ، در بعضی موتورها عمل هواگیری بصورت خودکار انجام می شود ولی در اکثر موتورهای مجهز به سیستم سوخت رسانی با پمپ انژکتور ، هواگیری سیستم سوخت به روش زبر است:
- نخست ، پیچ هواگیری فیلتر گازوئیل را شل کرده و با استفاده از پمپ دستی ( روی پمپ تغذیه ) هوای موجود در بین پمپ تغذیه و فیلتر گازوئیل را خارج کنید. پس از جاری شدن گازوئیل بدون حباب هوا ، پیچ هواگیری روی فیلتر را سفت نمایید.
- سپس هواگیری پمپ انژکتور را شل نموده ، با استفاده از پمپ دستی ، هوای موجود بین فیلتر گازوئیل و ورودی پمپ انژکتور را خارج نمایید. پس از جاری شدن گازوئیل بدون حباب هوا پیچ هواگیری روی پمپ انژکتور را سفت نمایید.
- ایراد در انژکتورها ( تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm) : در دیزل ژنراتور با یونیت انژکتور از طریق سنسور دور و با افزایش حرارت دود خروجی می توان از طریق عیب یابی وضعیت انژکتور ها را تا اندازه ای مشخص کرد ولی در سیستم سوخت رسانی با پمپ انژکتور به روش زیر عمل می کنیم:
- لوله فشار قوی هریک از سیلندرها رابین انگشتان خود نگه داشته و ببینید آیا ضربان منظمی را احساس می کنید. در صورت عدم وجود ضربان پمپ انژکتور دچار اشکال شده است. نگهدارنه هر یک از لوله های فشار قوی به سیلندر را به ترتیب شل نموده تا مقداری گازوئیل بیرون بریزد . از آنجا که جریان سوخت به انژکتور دیزل ژنراتور متوقف میشود درون آن سیلندر احتراقی بوجود نیامده و دور موتور کاهش میابد. در صورت سفت کردن نگهدارنده ، دور موتور به حالت اولیه برگشته و افزایش پیدا می کند.
- ایراد در تایمینگ پاشش سوخت (تعمیرات دیزل ژنراتور دویتس mwm) : در موتور دیزل ژنراتور ، پمپ انژکتور می بایست با موقعیت خاص پیستون ها عمل پاشش را انجام دهید. اگر زمان پاشش زود باشد هوای داخل محفظه به تراکم کامل نرسیده و در واقع هوا در حد مورد نیاز یک احتراق خوب نیست که در نتیجه یا احتراق ناقص خواهد بود و یا احتراقی انجام نمی گیرد و اگر دیرتر پاشش کند هوا تراکم خود را از دست می دهد و باز همان مشکل در محفظه احتراق ایجاد می گردد. در واقع دنده های پمپ انژکتور و دنده سر میلنگ می بایست به شکل صحیحی با هم مرتبط باشند تا عمل پاشش و حرکت پیستون هماهنگی لازم را داشته باشد
- ایراد در پمپ سوخت (تعمیر موتور دیزل deuts mwm): در سیستم های جدید یونیت انژکتور از طریق خطایابی الکترونیکی وجود عیب در سیستم را کنترل می کنیم و در سیستم با پمپ انژکتور هنگام روشن بودن موتور ، لوله فشار قوی هریک از سیلندرها را بین انگشنان خود نگه داشته و ببینید آیا ضربان منظمی را احساس می کنید. اگر ضربان در همه لوله ها وجود داشته باشد پمپ سالم است ، و در صورت عدم وجود ضربان ، یا پمپ انژکتور دچار اشکال شده و یا پلانجر گیرپاژ کرده است و یا شیر ارسال سوخت کار نمی کند که در این صورت بهتر است پمپ دیزل ژنراتوررا باز نموده و تعمیر نماییم.
- تنظیم نبودن سوپاپ ها ( تعمیرات موتور دیزل دیوتس mwm) : ابتدا درب محفطه سوپاپ ها ( درب قالپاق سوپاپ ) را باز می کنیم. در برخی از کوتورها درب سوپاپ در دسترس است ولی در برخی دیگر می بایست کاور و با تجهیزات بیرونی موتور را باز نموده تا تسلط کامل عمل فیلر گیری را انجام دهیم. بهترین حالت جهت فیلر گیری ر تعمیر زمانی است که یک سیلندر در اول حالت احتراق باشد و پیستون در نقطه مرگ بالا باشد. ولی چون سوپاپ ها از ابتدای مرحله تراکم تا پایان مرحله احتراق بسته هستند تشخیص نقطه مرگ بالای پیستون فقط از حالت سوپاپ های سیلندر قرینه فیلر گیری می کنند.
سوپاپ های هر سیلندر را جداگانه به حالت قیچی در اورده و مطابق با استاندارد سازنده موتور فیلر های سیلندر قرینه را تست می کنیم. در زمانی که یک سیلندر ، سوپاپ دود در حال بسته شدن و سوپاپ هوا در حال باز شدن است در اسبک آنها حالت قیچی به وجود می اید و به معنی آن است که پیستون آن در نقطه مرگ بالاست. حال همزمان در سیلندر قرینه آن ، پیستون در نقطه مرگ بالا و سوپاپ ها بسته و زمان فیلر گیری است.
- افزایش فشار محفظه کارتر (تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm) : در صورت ضعیف شدن رینگ های تراکم و یا خوردگی بوش های سیلندر ( لاینر ها ) مقداری از هوای متراکم محفظه احتراق دیزل زنراتور فرار کرده و به محفظه کارتر می آید و ایجاد فشار در محفظه کارتر می کند. در واقع وقتی انفجار در محفظه احتراق صورت می پذیرد انرژی حاصل از فعل و انفعالات سوخت و اکسیژن بجای اینکه به پیستون منتقل شود از کنار رینگها ، لاینرها و سوپاپ ها به درون محفظه کارتر فرار کرده که در نهایت باعث افت قدرت موتور می گردد.
از گاید فرسوه سوپاپ ( در زمان خروج دود ) نیز فشار به محفظه انگشتی ها و در نهایت از طریق کانال روغن به محفظه کارتر وارد می شود . بنابراین گاید سوپاپ دود هم یکی از دلایل افزایش فشار در این مکان خواهد بود.
فشار محفظه کارتر در موتور نو هم وجود داشته و با گذشت عمر موتور ، افزایش می یابد. کمپانی های سازنده موتور دیزل ژنراتور حد مجاز این فشار را مشخص می نمایند که در صورت بیشتر بودت از حد مجاز می بایست موتور ژنراتور تعمیر گردد.
در صورت سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور به خوبی انجام نگردد ، رینگها ، لاینرها ( بوشها ) و سیت و گاید سوپاپها زودتر خرد شده و یا با افزایش فشار محفظه کارتر عملا قدرت موتور کاهش می یابد.
- افت فشار تراکم در محفظه احتراق (تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm) : در مرحله تراکم موتور وقتی پیستون به بالاترین نقطه خود می رسد هوای محفظه احتراق به بالاترین حد تراکم و دما می رسد و در این لحظه با پاشش خوب سوخت عمل احتراق انجام شده و پیستون به سمت پایین به حرکت در می آید. حال اگر لحظه ای که پیستون به بالاترین نقطه برسد و هوای متراکم از کنار رینگ ها و سوپاپ فرار کند تراکم به اندازه کافی نبوده و در نتیجه دمای هوا به حد لازم نمی رسد و با پاشش سوخت احتراق خوبی نخواهیم داشت و در نتیجه موتور با افت قدرت مواجه می گردد.
اندازه گیری فشار تراکم: برای اندازه گیری فشار تراکم در محفظه احتراق آداپتور و گیج فشار را مطابق شکل به جای انزکتور بسته و موتور را با استارت می چرخانیم و زمانی که پیستون در مرحله تراکم به بالاترین نقطه رسید فشار را اندازه گیری و با حد مجاز آن مقایسه می نماییم.
نکته مهم : زمانی که فشار محفظه کارتر دیزل ژنراتور بالاست و تراکم محفظه احتراق افت نداشته باشد می بایست سرسیلندر باز و سرویس گردد. هوا و دود از طریق گاید وارد محفظه بالای سوپاپ ها شده و از راه کانالهای روغن به سمت کارتر می رود و در صورتیکه افزایش فشار محفظه کارتر همراه با کاهش فشار تراکم محفظه احتراق باشد به احتمال زیاد رینگ ها ضعیف شده و باید تعویض گردد.
تعمیر موتور دیزل deuts mwm ( موتور داغ می کند )
- پایین بودن سطح آب رادیاتور ( تعمیرات موتور دیزل دیوتس mwm)
نشتی داخلی و خارجی: نشتی داخلی از سرسیلندر ، بلوک سیلندر دیزل ژنراتور شل شده ، واشر ها ، افترکولر و هسته کولر خراب شده است.
نشتی خارجی مایع خنک کننده بر اثر شل شدن بست ها ، نشتی از واترپمپ ، آب بند نبودن درب رادیاتور یا باز شدن سوپاپ اطمینان فشار در فشار پایین ( که باعث پایین آمدن نقطه جوش مایع ختک کننده و بیشتر بخار شدن آن می گردد. )
کار دیزل ژنراتور در دمای بالا
در تعمیرات دیزل ژنراتور فشار بیش از حد به دستگاه ( بار گیری جریان از دیزل ژنراتور بالاتر از ظرفیت توانی) و ضعف سیستم خنک کاری در متعادل کردن دمای موتور باعث می شود موتور دیزل ژنراتور خنک نشود و اگر به این حالت با دیزل ژنراتور کار کنیم بالا بودن دما بیشتر باز شدن سوپاپ اطمینان و خروج بخار آب از رادیاتور گردیده و این عامل باعث کاهش سطح آب رادیاتور می گردد.
- کاهش جریان آب در موتور (تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm)
گرفتگی مجرای داخلی رادیاتور و کانالهای آب داخل بلوک سیلندر دیزل ژنراتور : با توجه به عدم استفاده از آب مقطر و ضد یخ در رادیاتور دیزل ژنراتور و استفاده از آب با املاح بالا سبب گرفتگی مجرای سلول های رادیاتور گردیده و عدم گردش آب سبب بالا رفتن دمای دیزل ژنراتور می گردد. پس باید یاداور شد در مناطق گرم نسبت آب مقطر به ضد یخ 60 به 40 در مناطق آب و هوای نرمال این نسبت به 50 به 50 و در مناطق سردسیر 40 به 60 درصد متغییر است.
- کاهش جریان هوا از میان شیکه های رادیاتور ) تعمیرات دیزل ژنراتور دویتس mwm)
مسدود شدن هسته رادیاتور: به مرور زمان و یا در صورت پاشیده شدن روغن به رادیاتور ، هوا به سختی از هسته رادیاتور دیزل ژنراتور عبور کرده و عمل انتقال حرارت به خوبی انجام نمی گیرد.
خراب شدن یا خم شدن فین های ( پره های ) رادیاتور : بر اثر برخورد اشیا خارجی فین های رادیاتور خم شده و از عبور هوا از هسته رادیاتور جلوگیری می نماید و باعث اشکال در انتقال حرارت رادیاتور می گردد. این خمیدگی گاهی قابل ترمیم و گاهی غیر قابل ترمیم می باشند.
پایین بودن سرعت دوران پروانه بعلت پایین بودن دور ماکزیمم بی باری : وقتی موتور دیزل به علت عدم تنظیم گاورنر دیزل ژنراتور ( دور موتور پایین ) سبب عدم خنک کنندگی هسته رادیاتور می شود
صحیح نبودن تعداد پره های پروانه : در بعضی اوقات به علت نایاب بودن پروانه موتور خاص به اشتباه پروانه با تعداد پره های کمتر که دمندگی کمتری دارد نصب می گردد که سبب کمتر شدن هوای خنک کننده می شود پس در هنگام تعمیر موتور دیزل deuts mwm از تعداد پروانه های استاندارد دیزل آگاهی داشته باشید.
خرابی و یا معکوس بستن پروانه رادیاتور: در اغلب پروانه ها امکان نصب برعکس وجود ندارد ولی در بعضی از پروانه ها این امکان وجود دارد و در صورت اشتباه در نصب ، جهت باد تغیر کرده و عمل انتقال حرارت از مایع خنک کننده دچار مشکل می شود.
موقعیت غیر صحیح پروانه : در تعمیرات موتور دیزل دیوتس mwm بعضی اوقات به علت کمبود قطعات یدکی موتورهای خاص و یا دلایل دیگر مبادرت به تعویض موتور در دستگاه می کنند.موتورهایی که پروانه متصل است و طول موتور جدید کمتر از موتور قدیمی است فاصله پروانه با رادیاتور زیاد شده و جریان هوایی که پروانه ایجاد می گردد قبل از رسیدن به رادیاتور دچار اغتشاش شده و به خوبی از هسته رادیاتور عبور نمی کند.
شل یا خراب بودن تسمه پروانه : شل یا خراب بودن تسمه پروانه دیزل ژنراتور باعث می شود پولی متحرک پروانه دور کمتری از پولی محرک در موتور بزند و عملا با پایین آمدن دور پروانه باز هم جریان هوای عبوری از رادیاتور دیزل ژنراتور کاسته شود.
فاصله بیش از حد بین لبه پره ها و بادگیر پروانه: فاصله بین پروانه و بادگیر نصب شده روی رادیاتور نباید بیش از حد باشد. این بادگیر ها از ایجاد اغتشاش هنگام عبور هوا از رادیاتور جلوگیری می کند و در هنگامی که فاصله آن بیش از حد باشد جریان هوا به خوبی از رادیاتور عبور نمی کند پس در هنگام تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm به این نکته دقت نمایید.
بسته بودن پشت پنجره رادیاتور : گاهی بر اثر بی توجهی و یا به صورت اتفاقی مانعی جلوی رادیاتور دیزل ژنراتور قرار می گیرد که این مانع از عبور خوب جریان هوا از رادیاتور جلوگیری می کند.
درگیر نشدن کوپلینگ پروانه دیزل ژنراتور : در بعضی از موتورها برای جلوگیری از اتلاف قدرت موتور ، پروانه را روی کلاچی نصب می کنند که با دمای موتور تغیر وضعیت دهد.هنگامی که دیزل ژنراتور به طور کامل درگیر نیست و وقتی دمای دیزل ژنراتور بالا رود عملا پروانه با محک میلنگ موتور کاملا درگیر شده و دور آن بالا و خنک کنندگی کامل انجام میگیرد و وقتی که با بالا رفتن دما پروانه را خوب درگیر نمیکند و در نتیجه دور لازم را نداشته و موتور داغ می کند.
خراب بودن درب رادیاتور دیزل ژنراتور : با وجود سوپاپ تنظیم فشار در سیستم خنک کاری ، می بایست درب رادیاتور کاملا آب بند باشد در غیر این صورت بخار نشت کرده و باعث افت فشار و جوش آوردن مایع خنک کننده می شود. در رادیاتور دیزل ژنراتور هایی که درب رادیاتور و سوپاپ تنظیم فشار یکی هستند ، با ضعیف شدن فنر آن ، سوپاپ درب رادیاتور قادر به تحمل فشار مورد نیاز سیستم خنک کاری نبوده و به همین دلیل سیستم با افت فشار مواجه می شود پس در هنگام تعمیرات دیزل ژنراتور دویتس mwm به این نکته دقت نمایید.
خراب بودن سر ته رادیاتور دیزل ژنراتور : معمولا قسمت سر یا ته رادیاتور دیزل ژنراتور پس از مدتی به دلیل شرجی بودن یا آب و هوا پوسیده شده و تحمل فشار سیستم خنک کاری را نداشته و عاملی برای نشت بخار و افت فشار سیستم خنک کاری می شود.
سرریز شدن مایع خنک کننده : با سر ریز شدن مایع خنک کننده و کم شدن مقدار آن عمل خنک کنندگی بخوبی انجام نشده و موتور داغ می کند.
باز نشدن ترموستات : اگر ترموستات در وضعیت بسته گیر کرده باشد و یا باز نشود مایع برای خنک کاری به سمت رادیاتور نمی رود و از مسیر کنار گذر بدون خنک شدن به سمت واترپمپ می رود و چون خنک نمی شود دمای آن بالا رفته و در نتیجه موتور داغ می شود.
کم بودن انتقال حرارت ( تعمیر موتور دیزل deuts mwm) :
کم بودن جریان مایع خنک کننده ( آب مخصوص رادیاتور ) از میان رادیاتور : کانالهای عبور مایع یا آب رادیاتور بر اثر املاح زیتد به مرور زمان مسدود میگردد. با اضافه شدن کانالهای مسدود عبور جریان آب در رادیاتور کم شده و در نتیجه انتقال حرارت آب مدار خنک کننده به هوای محیط به خوبی انجام نمی شود و در صورتیکه از آب مخصوص رادیاتور استفاده گردد احتمال گرفتگی این کانالها به حداقل می رسد.
داغ بودن هوای ورودی به رادیاتور در اثر داغ کردن کولر روغن: در بعضی از دیزل ژنراتورها کولر روغن در کنار رادیاتور آب قرار گرفته و جریان هوای پروانه باعث خنک کاری روغن آن نیز می شود. حال اگر بر اثر عیب فنی در سیستمی که کولر روغن آن در کنار رادیاتور است دمای روغن بیش از حد بالا رود ، حرارت آن به رادیاتور آب که نزدیک آن است منتقل شده و آب به خوبی خنک نمی شود.
رسوب روی دیواره لاینرها یا سرسیلندر: عناصری مانند کلسیوم و منیزیم که به صورت محلول در آبهاب سنگین وجود دارند در اثر گرما از آب جدا شده و روی بوش سیلندر تشکیل لایه می دهند. این لایه ها از انتقال حرارت حاصل از احتراق به آب جلوگیری می کنند. در سیستم خنک کننده ای که دارای نشتی است اگر به جای تعمیر و رفع نشتی ، هر روز با ریختن آب در سیستم کمبود آنرا رفع کنیم . با هر حجم ورودی لایه ای رسوب در سیلندر و رادیاتور بیشتر می شود و منجر به شتاب در کاهش تبادل حرارتی می گردد.
مانع در ورود و یا خروج هوا
گرفتگی منافذ فیلتر هوا : در صورتیکه فیلتر هوا گرفته باشد ( تعمیرات موتور دیزل دیوتس mwm ) هوا به میزان کافی وارد محفظه احتراق نشده و باعث احتراق ناقص در موتور می گردد. بدیل احتراق ناقص مقداری از سوخت همزمان با پاشش نسوخته و بجای اینکه انرژی شیمیایی حاصل از سوخت به انرژی مکانیکی در پیستون تبدیل شود و به گرما تبدیل شده و باعث بالا رفتن دمای موتور می گردد.
خراب بودن توربو دیزل ژنراتور : ایراد فنی در توربو شارژ باعث افت دور آن و در نتیجه کاهش هوای ورودی به موتور می گردد و دلایل ذکر شده در بالا بازهم موتور داغ می کند.
وجود مانع و بلندی بیش از حد لوله اگزوز : در صورت گرفتگی اگزوز دیزل ژنراتور و منبع صدا خفه کن بر اثر ناقص کارکردن موتور و یا بلند بودن بیش از حد لوله اگزوز ، دود خروجی به خوبی از موتور خارج نشود ، با پس زدن دود دور توربوشارژ کم شده و با کم شدن دور آن ، هوا کمتر به موتور رسیده و در نتیجه موتور دیزل ژنراتور داغ شود. در موتور هایی که توربوشارژ ندارند ، پس زدن دود باعث عبور سخت دود در منیفولد شده و دود خروجی دمای خود را بجای خروج از موتور به قطعات دیزل ژنراتور منتقل کرده و باعث گرم شدن موتور می شود.
رنگ دود طبیعی نیست ( مشاهده عینی در تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm)
رنگ دود سیاه در خروجی اگزوز دیزل ژنراتور
در صورت سیاه رنگ بودن دود خروجی ، زمان بندی تزریق سوخت ، ایراد پمپ انژکتور و یا انژکتور اشکال داشته و اینکه هوای کافی به موتور نمی رسد ، زمانی که اشکال در پاشش سوخت دیزل ژنراتور کم باشد رنگ دود خاکستری است.
رنگ آبی در خروجی اگزوز دیزل ژنراتور
در صورت آبی رنگ بودن دود خروجی ، روغن از گاید سوپاپ هوا به داخل سیلندر نشست کرده و یا بدلیل خوردگی رینگ روغن پیستون ، روغن به بالا و درون سیلندر نشت می کند. در حالت اول سرسیلندر باید تعمیر اساسی شود و در حالت دوم ، موتور باید تحت تعمیر اساسی قرار گیرد.
رنگ سفید در خروجی اگزوز دیزل ژنراتور
در صورتیکه رنگ دود خروجی اگزوز دیزل ژنراتور به سفیدی بزند ، منافذی بر روی بوش پیستون بوجود آمده و یا بر روی سرسیلندر ترک ایجاد شده و یا غلاف نگهدارنده انژکتور شل شده و یا افتر کولر سوراخ شده است ، در هر کدام از موارد ذکر شده آب به سر پیستون رفته و بخار آب ناشی از احتراق دود خروجی را سفید رنگ نشان می دهد.
تغییر رنگ روغن تعمیرات دیزل ژنراتور دویتس mwm
- کار موتور در دمای بالا : زمانی که سیستم خنک کاری به خوبی نتواند موتور را خنک نگه دارد و موتور دائما در دمای بالا کار کند روغن اکسید شده و تغیر رنگ می دهد.
- کیفیت بد روغن: مواد اصلی روغن با کیفیت پایین در موتور سوخته شده و تغییر رنگ می دهد. روغن در اثر کار کردن به تدریج اکسید می شود . منظور از اکسید شدن ، ترکیب و واکنش روغن با هوا می باشد که منجر به تولید لجن خواهد شد. اگر این اکسید شدن در دمای معمولی موتور و در مدت زمان کمتر از عمر روغن رخ دهد نشاندهنده کیفیت بد روغن است.
- ایراد در واشر سر سیلندر : با آسیب دیدن واشر سر سیلندر گازهای حاصل از احتراق با دمای بالا از واشر آسیب دیده عبور کرده و وارد کانال روغن شده و باعث سوختن روغن و تغییر رنگ روغن می گردد.
- ایراد رینگ پیستون: با ضعیف شدن رینگ و پیستون و یا شکستگی آن گازهای حاصل از احتراق با دمای بالا از آن عبور کرده و وارد محفظه کارتر شده و باعث سوختن روغن و تغیر رنگ آن می گردد.
- ایراد در گاید سوپاپ : در صورت لقی بیش از حد سوپاپ دود در گاید ، گازهای خروجی با دمای بالا از محفظه احتراق و از طریق گاید به محفظه انگشتی ها نفوذ کرده و روغن آن محفظه را سوزانده و باعث سوختن روغن و سیاه شدن آن می گردد.
- ایراد در توربوشارژ دیزل ژنراتور : در صورت خراب بودن رینگ های آب بندی روی شفت توربوشارژ در تعمیر موتور دیزل deuts mwm دود خروجی با دمای بالا به کانال روغنکاری توربو شارژ راه پیدا کرده و باعث سوختن روغن و سیاه شدن روغن می شود.
- ورود مواد متفرقه به روغن : ورود موادی مانند آب و گرد و غبار باعث تغیر رنگ روغن می گردد. گرد و غبار از طریق نگهداری بد روغن و فیلتر هوای خراب و رینگ های فرسوده وارد روغن می شود و آب هم از نقاط مختلف مانند سوراخ شدن بوش سیلندر ، خرابی سیل های روی بوش ، واترپمپ ، کولر روغن و اغلب از واشر سر سیلندر آسیب دیده از کانال آب به روغن وارد می شود.
5.روغن وارد آب رادیاتور شده
- کولر روغن: در تعمیرات موتور دیزل دیوتس mwm در صورتیکه روغن وارد آب رادیاتور گردد به احتمال زیاد اشکال از کولر روغن است . زمانی که موتور روشن است با توجه به اینکه فشار روغن موتور از فشار سیستم خنک کننده بالاتر است با سوراخ شدن کولر روغن ، روغن وارد آب رادیاتور دیزل ژنراتور می گردد و وقتی سوراخ ایجاد شده در کولر زیاد باز شود در زمان خاموش بودن موتور با افت فشار روغن آب وارد روغن می گردد.
- کاسه نمد واترپمپ دیزل ژنراتور : در صورتیکه کاسه نمد روغن واترپمپ ضعیف یا اسیب دیده باشد روغن وارد قسمت ایمپلر واترپمپ و در نهایت آب رادیاتور می گردد.
6.افت فشار روغن در تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm
- افت فشار روغن : در صورت مستهلک شدن دنده های پمپ و هوزینگ آن و فرار بیش از حد روغن و همچنین ایراد در فشار شکن روغن و زودتر باز شدن آن در مدار روغنکاری افت فشار روغن خواهیم داشت. در بعضی موارد دنده های اویل پمپ سالم است اما در اثر خوردگی روی شفت و از محل نشان داده شده در شکل بالا فرار روغن وجود دارد که باعث افت فشار خواهد داشت.
- مقدار روغن : در صورت کم بودن روغن در موتور افت فشار روغن خواهیم داشت.
- گیج روغن: ممکن است فشار مدار روغن کاری به اندازه کافی باشد ولی گیج نشانگر روغن خراب باشد که در این صورت بهتر است وقتی افت فشار روغن را مشاهده می کنیم ابتدا گیج را تست نماییم.
- کورکن ها: برای دسترسی به کانال روغن در هنگام شست و شو ویا نصب سنسور روغن دیزل ژنراتور در بعضی از نقاط موتور دیزل ژنراتور کورکن هایی بسته می شود و اگر هنگام تعمیر موتور و در اثر سهل انگاری کورکن ها خوب بسته نشود ، روغن از ان نشت کرده و باعث افت فشار روغن خواهیم شد.
- یاتاقانها: در صورتیکه فاصله میلنگ و یاتاقان ها بیش از حد مجاز باشد ریزش روغن در آن زیاد شده و با اضافه شدن ریزش فشار در مدار روغن کاری افت می کند.
- بوشهای میل سوپاپ: در تعمیرات دیزل ژنراتور دویتس mwm در صورتیکه فاصله میل سوپاپ و بوش آن از حد مجاز بیشتر باشد ریزش روغن در آن بیشتر شده و یا اضافه شدن ریزش روغن فشار در مدار روغن کاری افت می کند.
7.موتور صدای غیر طبیعی دارد (تعمیر موتور دیزل deuts mwm)
- سوپاپها: جدا شدن سیت از محل خود ، شکستن فنر ، فیلر نبودن سوپاپ های دیزل زنراتور از جمله عواملی هستند که باعث صدای غیر طبیعی موتور می شود.
- دنده های تایمینگ : خرابی بوش دنده های تایمینگ و ایجاد فاصله بین دنده باعث ایجاد صدا در موتور می گردد.
- اگزوز دیزل ژنراتور : شکسته شدن منیفولد دود ، خرابی رینگ های اتصالات منیفولد و همچنین خرابی واشر ما بین سرسیلندر و منیفولد باعث ایجاد صدا از طرف موتور می گردد.
- رینگ پیستون : شکسته شدن رینگ های پیستون نیز باعث ایجاد صدا از داخل موتور می گردد.
- گژن پین : خراب شدن خار نگهدارنده ، گژن پین و خوردگی بوش شاتون و خوردگی گژن پین باعث صدا در موتور میگردد.
8.موتور بد روشن می شود تعمیرات موتور دیزل دیوتس mwm
- استارت دیزل ژنراتور ایراد دارد : ضعیف بودن باتری ( به دلیل عدم استفاده از شارژر باطری ژنراتور ) و همچنین نقص فنی در استارت عاملی است که موتور نمی تواند سریع به دور مورد نیاز برای روشن شدن یرسد و در نتیجه موتور بد روشن می شود.
- کمپرس موتور کم است: در هنگامی که پیستون در هنگام تراکم به بالاترین نقطه می رسد ، اگر هوای متراکم از روزنه ای فرار کند با افت فشار دمای آن به اندازه کافی بالا نرفته و هنگام پاشش سوخت احتراق خوبی نداریم و این مشکل هنگامی که موتور سرد است و می خواهد روشن شود بیشتر بروز کرده و موتور به سختی روشن می شود.
- شمع گرمکن قطع است : شمع گرمکن باعث افزایش دمای گازوئیل زمان روشن شدن موتور ( در هنگام پاشیده شدن به درون محفظه احتراق ) تسریع عمل احتراق و کاهش هیدرو کربن های نسوخته و در نتیجه موتور سریع تر روشن می شود . حال اگر گرمکن ایراد داشته باشد بخصوص در هوای سرد موتور بد روشن می گردد.
- ایراد در انژکتورها: زمانی که انژکتورها به خوبی عمل پاشش سوخت را انجام نمی دهند ، احتراق کامل نیست و این مشکل وقتی موتور سرد است بیشتر مشهود است و در این گونه موارد موتور هنگام استارت دود سیاه کرده و بد روشن می شود.
- کیفیت سوخت بد است: در صورتی که در سوخت ناخالصی های محلول مانند آب وجود داشته باشد ، سوخت کیفیت لازم را برای احرکت پیستون را نداشته و در نتیجه موتور خوب دور نگرفته و بد روشن می شود.
- کوپل دیزل ژنراتور نامناسب : در هنگام تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm باید کوپل موتور دیزل رویت شود و در صورت لرزش بیش از حد و از دور گرفتن خوب موتور در صورت خرابی این قسمت جلوگیری می شود.
- اثر هوای سرد روی گازوئیل و روغن: در اثر هوای سرد پارافین موجود در گازوئیل جدا شده و باعث انسداد مسیر سوخت رسانی موتور می گردد و همچنین هوای سرد باعث سفت شدنروغن و در نهایت حرکت سخت موتور می گردد.
9.موتور لرزش دارد ( تعمیرات دیزل ژنراتور دویتس mwm )
- ایراد وزنه تعادل سر میلنگ : ارتعاشات میلنگ را به وسیله ارتعاش گیر با دمپر کاهش می دهند. ارتعاش گیر یا دمپر ، از یک فلایویل کوچک که در جلوی میلنگ به وسیله بوش های لاستیکی و صفحه اصتحکاکی به پولی با چرخدنده اتصال دارد ، تشکیل شده است . بوشهای لاستیکی و صفحات اصطحکاکی معمولا به مرور زمان مستهلک می شوند و خاصیت ارتعاش گیری را از دست می دهند و موتور دچار لرزش می گردد.
- ایراد در دسته موتور : با جدا شدن قسمت لاستیکی و فلزی دست موتور و یا پاره شده قسمت لاستیکی آن ، لرزش های موتور توسط دسته موتور جذب نشده و در موتور لرزش ایجاد می کند.
- ایراد در کوپل خروجی موتور : تاب داشتن فلایویل و یا کوپلینگی که به آن متصل است و یا شل بودن پیچ های آنها باعث لرزش موتور ژنراتور می گردد.
- ایراد در سیستم سوخت رسانی ( تعمیر موتور دیزل deuts mwm) : قطع و وصل شدن سوخت در سیستم سوخت رسانی و تغیر دور موتور به دلایل گوناکون در دیزل ژنراتور لرزش ایجاد می نماید.
- ایراد در قطعات داخلی دیزل ژنراتور: هم وزن نبودن شاتون و یا پیستون ها و همچنین تاب داشتن میلنگ و همچنین شل شدن پیچ های داخلی موتور نیز می توان باعث لرزش در دیزل ژنراتور گردد.
- در اثر شکسته شدن پروانه و یا خرابی بلبرینگ آن ، پروانه از حالت بالانس بودن خارج شده و گردش آن باعث لرزش در موتور میگردد.
- ایراد در بالانسر : تایم نبودن بالانسر میلنگ باعث لرزش در موتور می گردد.
10.موتور روغن کم می کند ( تعمیرات موتور دیزل دیوتس mwm )
- نفوذ روغن از بالا به پایین به درون محفظه احتراق نشست می کند: نفوذ روغن موتور از رینگ های روغن و گاید سوپاپ به محفظه احتراق یکی از دلایل عمده کم شدن روغن موتور است.
- روغن ریزی دیزل ژنراتور: روغن ریزی موتور از واشر های موتور همچون ، واشر کاور جلو موتور ، واشر کاور سوپاپ ها ، کاسه نمد ته میلنگ ، واشر کارتر ، کاسه نمد جلو میلنگ میتوان باشد که با تعویض به موقع از خسارات ناشی به موتور جلوگیری به عمل آید.
- کیفیت بد روغن دیزل ژنراتور : متاسفانه در سرویس و نگهداری و یا تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm به دلیل استفاده از روغن نامطلوب و غیر استاندارد به دلیل بخار شدن بالای این روغن و کم شدن ان به راحتی مشهود است پس با استفاده از روغن استاندارد و با کیفیت بالا ، عمر موتور خود را افزایش دهیم.
- ایراد در توربوشارژ دیزل ژنراتور: با خراب شدن رینگهای آب بندی توربوشارژ ، روغن از کانالهای روغن توربوشارژ به سمت توربین و کمپرسور آن نفوذ کرده و در نهایت از موتور خارج می گردد و روغن موتور به مرور زمان کاهش میابد.
- ایراد در پمپ باد: با ضعیف شدن رینگهای پیستون پمپ باد روغن روغنکاری میلنگ پمپ باد به سمت قسمت بالای پیستون نفوذ کرده و وارد مدار باد دستگاه می شود که در این حالت علاوه بر کم شدن روغن موتور به سوپاپ ها و قطعات مدار باد آسیب جدی وارد می شود.
11.افزایش حجم روغن موتور
- آب وارد روغن شده است ( تعمیرات دیزل ژنراتور دویتس mwm ) :اب از نقاط مختلف مانند سوراخ شدن بوش سیلندر خرابی سیل های دور در بوش واتر پمپ کولر روغن واغلب از واشر سرسیلندر اسیب دیده در فاصله B از کانال اب به کانال روغن وارد میشود. بر اثر مخلوط شدن اب با رغن رنگ ان خاکستری
- گازوئیل وارد روغن شده است : با فرسوده شدن پلانچر ها و در نهایت سیل های درون پمپ انژکتور گازوئیل وارد محفظه پایین پمپ روغن است شده و باعث افزایش حجم روغن می گردد . در این گونه موارد اگر سریعا رفع عیب نگردد باکم شدن ویسکوزیته روغن اسیب جدی به موتور وارد می گردد وزمانی که ژنراتور با باز شدن نازل هایش به جای پودر کردن سوخت انرا به صورت قطره ای به سر پیستون میریزد.در موتور هایی که انژکتور درون محفظه سوپاپ ها قرار دارند در صورت شل بودن اتصالات ویا سوراخ شدن لوله ها سوخت با باروغن مخلوط میگردد.وقتی سوخت بدون بار کار میکند به علت سرد بودن مقداری از سوخت تزریقشده نمی سوزد و از روی دیوارهبوش سیلندر به سمت کار تر می رود که علاوه بر شستن روغن روی بوش و اینه کردن بوش باعث رقیق شدن روغن می گردد .
- روغن هیدرولیک وارد روغن موتور شده است :در دستگاه هایی که پلپ هیلدرولیک پشت موتور بسته شده و مستقیمآ از موتور نیرو میگیرد باخراب شدن کاسه نمد پمپ هیدرولیک باتوجه به فشار بالای مدار هیدرولیک وارد محفظه دنده ها شده و با روغن موجود در ان منطقه و با روغن موجود در ان منطقه مخلوط میشود باعث افزایش روغن موتور میگردد .
- روغن مدار حرکت وارد روغن موتور می گردد:در دستگاه هایی که پمپ حرکت پشت موتور بسته شده ممکن است با خراب شدن کاسه نمد پمپ روغن موتور شود.همچنین در صورتی که اسکاوینج پمپ (پمپ جاروکن تورک کنورتور) خراب شود روغن مدار حرکت بافشار سیلها و کاسه نمد ته میل لنگ عبور کرده وارد موتور میگردد.
پرسش و پاسخ تعمیر دیزل ژنراتور دویتس mwm
در داخل کشور به طور عموم از چه روغنی برای دیزل ژنراتور ( تعمیرات دیزل ژنراتور دویتس mwm ) استفاده گردد؟
برای روغن اگر موتور توربوشارژ دارد حتما مولتی گرید استفاده کنید. بهترین روغن برای کل ایران SAE 15W40 هست چون دمای اتاق دیزل زیر منفی 10 باید موارد خاصی رویش دیده بشه و حالت خاصه وبه هیچ عنوان روغن 50 استفاده نشود. بر روی بشکه ها و ظرفهای روغن معمولا استانداردAPI درج شده برای انواع دیزل این کد باید CH-4 به بالا باشد(بالا یعنی اینکه بجای حرف H یکی از حروف بعدی الفبای انگلیسی باشد مثلا CG-4)
نکته دیگری که هست اینه که روغن 15W40 در دسترس تر از 5W40 هست.