تعمیر دیزل ژنراتور تعمیرات دیزل ژنراتور با کارشناسی در محل

شرکت رایامولد در زمینه تعمیر دیزل ژنراتور ( پرکینز ، ولوو، کامینز ، کاترپیلار ، لوول ، MAN ، GM) به صورت اضطراری و دائم کار با کادری مجرب و متخصص آماده ارائه بهترین خدمات به مشتریان می باشد. شرکت نیرو مولد آسیا با کارشناسان فنی مکانیک و الکتریکال خود آماده همکاری در زمینه تعمیرات دیزل ژنراتور کارکرده و کارشناسی در محل آماده همکاری با شما مشتریان گرامی باشد. در این بخش به صورت مختصر توضیحات در بخش تعمیرات در سه بخش ( موتور دیزل ، ژنراتور ، تابلو برق ) به شرح ذیل داده شده است که به آن می پردازیم.
تعمیر دیزل ژنراتور ( بخش موتور دیزل )
معمولا عیب هایی که در موتور دیزل ژنراتور بروز می کند به یکی از اشکالات زیر بوده که تلاش شده ضمن عیب یابی ، عوامل بروز عیب را توضیح داده تا با شناخت بهتر از این عوامل بتوانیم از دیزل ژنراتور خود بهتر نگهداری نماییم. در زمانی که ما علت بروز عیب را بدانیم بهتر می توانیم سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور را انجام داده و از توقف غیر معمول آن جلوگیری نماییم.
موتور قدرت کافی ندارد | افت فشار روغن |
موتور داغ می کند | موتور صدای غیر طبیعی دارد |
رنگ دود طبیعی نیست | موتور بد روشن می شود |
تغیر رنگ روغن | موتور لرزش دارد |
روغن وارد آب رادیاتور شده است | موتور روغن کم می کند |
افزایش حجم روغن موتور |
تعمیر دیزل ژنراتور ( موتور قدرت کافی ندارد )
موتور به یکی از دلایل ذیل افت قدرت پیدا میکند:
- ایراد در مکش هوا ( تعمیرات دیزل ژنراتور ) : در صورت افت قدرت موتور ، در اولین قدم سیستم مکش هوای دیزل ژنراتور را بازدید می کنیم . وقتی هوا به مقدار کافی به موتور نرسد ، برای سوخت تزریق شده اکسیژن کافی برای سوختن وجود نداشته در نتیجه احتراق خوبی در محفظه احتراق ایجاد نشده و موتور افت قدرت خواهد داشت.در سیستم مکش هوا راه ورود هوا فقط کلاهک هواکش می باشد. در صورتی که در مسیر ورود هوا روزنه ای ایجاد گردد ، موتور هوای مورد نیاز خود را به جای فیلتر هواکش از این روزنه مکش می کند چون عبور هوا از آن راحت تر از فیلتر است هوای ورودی از این روزنه همراه با گرد و غبار بوده و موتور را سریع دچار استهلاک می کند پس سیستم هوارسانی موتور می بایست دائما کنترل و بازدید گردد. اتصالات مسیر خروج دود را قبل توربوشارژ را بررسی می نماییم تا مطمن شویم دود نشت نکند زیرا نشت دود قبل از توربو شارژ باعث افت دور توربو شارژ و در نهایت افت قدرت موتور می گردد. مسیر خروجی دود بعد از توربو را بازدید می نماییم . وجودمانع برای خروج راحت دود باعث پس زدن دود و افت دور توربو می گردد. خرابی منبع اگزوز ، طولانی بودن لوله خروجی دود ، زاویه های نادرست اتصالات خروجی و له شدن لوله های اگزوز از موانع خروج آسان دود از موتور می باشند.
- ایراد در مسیر خروج دود قبل و بعد توربو ( تعمیر دیزل ژنراتور ) : در دیزل ژنراتورهایی که توربوشارژ دارند انرژی دود خروجی برای چرخش توربین و در نهایت برای کمپرسور هوا مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع اینگونه از موتورها متشکل در سیستم خروج دود می تواند باعث افت دور توربوشارژ و در نهایت نرسیدن هوای کافی به موتور و افت قدرت موتور گردد.به این منظور بازدیدهای زیر را انجام دهید:
- صافی مخزن گازوئیل را از نظر وجود رسوب ، بازدید کنید و در صورت وجود رسوب ، محل ورود آنرا بیابید.
- فیلتر اولیه و فیلتر گازوئیل را باز نموده و آنرا از نظر کثیفی کنترل نمایید و در صورت کثیف شدن زودتر از موعد ، منشا ورود آلودگی را پیدا کنید. همچنین در صورت وجود رسوب ، حتما صافی توری پمپ تغذیه را بردارید و از مسدود نبودن آن مطمئن شوید ، صافی توری پمپ تغذیه از استهلاک زود هنگام پیستون پمپ تغذیه پیشگیری کرده و نیز از ورود ذرات خارجی به درون شیر یکطرفه جلوگیری می کند.
- ایراد در لقی و روان بودن توربوشارژ ( تعمیر دیزل ژنراتور ) : لوله های هوای ورودی به کمپرسور توربوشارژ را از آن جدا کرده و با دست لقی شفت آن را بصورت محوری و به صورت شعاعی تست می کنیم ( مقایسه تجربی با توربوشارژ نو ) و همچنین با چرخش دست روان بودن آنرا تست می کنیم در صورتی که لقی ها بیش از حد بوده و یا حرکت شفت روان نباشد توربوشارژ نمی تواند با ظرفیت کامل کار کند و در نتیجه هوا به میزان کافی به موتور نمی رسد و موتور افت قدرت خواهد داشت بنابراین توربوشارژ می بایست تعمیر یا تعویض گردد.
ایراد در افتر کولر و اتصالات آن ( تعمیرات دیزل ژنراتور ) : همانطور که می دانیم افتر کولر، هوای خروجی از توربوشارژ دیزل زنراتور را خنک می کند و این خنک کردن باعث نزدیکتر شدن مولکولهای هوا می شود و در نتیجه تعداد مولکول های هوا در محفظه احتراق بیشتر می شود. با بیشتر شدن تعداد مولکول های هوا ، اکسیژن بیشتر وجود خواهد داشت و یا بیشتر شدن اکسیژن می توان سوخت بیشتری پاشید و احتراق قوی تری داشت. حال اگر مجاری عبوری در افتر کولر گرفته باشد و یا اتصالات آن نشتی داشته باشد هوا به میزان کافی به موتور نمی رسد و احتراق خوبی نخواهیم داشت و در نتیجه موتور دچار افت قدرت خواهد داشت. همچنین اگر مجاری عبور مایع خنک کننده ( سیستم خنک کننده با آب رادیاتور ) با هوای خنک کننده ، گرفتگی داشته باشد ، هوای ورودی به موتور به اندازه کافی خنک نمی شود که باز هم مولکول های کمتری از هوا در محفظه احتراق وارد شده و موتور افت قدرت خواهد داشت. بنابراین در دیزل ژنراتور هایی که افتر کولر داریم بهتر است در هر 2000 ساعت کار دستگاه افتر کولر باید بازدید شود.
هواداشتن سیستم سوخت ( تعمیر دیزل ژنراتور ) : در صورت وجود هوا در سیستم سوخت رسانی ، حباب های هوا باعث تنگ تر شدن مسیر عبوری سوخت می شود و در نتیجه سوخت به میزان کم به محفظه احتراق وارد می شود و در نتیجه موتور افت قدرت خواهد داشت. در دیزل ژنراتور های نسل جدید ، هواگیری سیستم سوخت رسانی متفاوت است ، در بعضی موتورها عمل هواگیری بصورت خودکار انجام می شود ولی در اکثر موتورهای مجهز به سیستم سوخت رسانی با پمپ انژکتور ، هواگیری سیستم سوخت به روش زیر است:
- نخست ، پیچ هواگیری فیلتر گازوئیل را شل کرده و با استفاده از پمپ دستی ( روی پمپ تغذیه ) هوای موجود در بین پمپ تغذیه و فیلتر گازوئیل را خارج کنید. پس از جاری شدن گازوئیل بدون حباب هوا ، پیچ هواگیری روی فیلتر را سفت نمایید.
- سپس هواگیری پمپ انژکتور را شل نموده ، با استفاده از پمپ دستی ، هوای موجود بین فیلتر گازوئیل و ورودی پمپ انژکتور را خارج نمایید. پس از جاری شدن گازوئیل بدون حباب هوا پیچ هواگیری روی پمپ انژکتور را سفت نمایید.
- ایراد در انژکتورها ( تعمیرات دیزل ژنراتور ) : در دیزل ژنراتور با یونیت انژکتور از طریق سنسور دور و با افزایش حرارت دود خروجی می توان از طریق عیب یابی وضعیت انژکتور ها را تا اندازه ای مشخص کرد ولی در سیستم سوخت رسانی با پمپ انژکتور به روش زیر عمل می کنیم:
- لوله فشار قوی هریک از سیلندرها رابین انگشتان خود نگه داشته و ببینید آیا ضربان منظمی را احساس می کنید. در صورت عدم وجود ضربان پمپ انژکتور دچار اشکال شده است. نگهدارنه هر یک از لوله های فشار قوی به سیلندر را به ترتیب شل نموده تا مقداری گازوئیل بیرون بریزد . از آنجا که جریان سوخت به انژکتور دیزل ژنراتور متوقف میشود درون آن سیلندر احتراقی بوجود نیامده و دور موتور کاهش میابد. در صورت سفت کردن نگهدارنده ، دور موتور به حالت اولیه برگشته و افزایش پیدا می کند.
- ایراد در تایمینگ پاشش سوخت ( تعمیر دیزل ژنراتور ) : در موتور دیزل ژنراتور ، پمپ انژکتور می بایست با موقعیت خاص پیستون ها عمل پاشش را انجام دهید. اگر زمان پاشش زود باشد هوای داخل محفظه به تراکم کامل نرسیده و در واقع هوا در حد مورد نیاز یک احتراق خوب نیست که در نتیجه یا احتراق ناقص خواهد بود و یا احتراقی انجام نمی گیرد و اگر دیرتر پاشش کند هوا تراکم خود را از دست می دهد و باز همان مشکل در محفظه احتراق ایجاد می گردد. در واقع دنده های پمپ انژکتور و دنده سر میلنگ می بایست به شکل صحیحی با هم مرتبط باشند تا عمل پاشش و حرکت پیستون هماهنگی لازم را داشته باشد.
- ایراد در پمپ سوخت ( تعمیرات دیزل ژنراتور ) : در سیستم های جدید یونیت انژکتور از طریق خطایابی الکترونیکی وجود عیب در سیستم را کنترل می کنیم و در سیستم با پمپ انژکتور هنگام روشن بودن موتور ، لوله فشار قوی هریک از سیلندرها را بین انگشنان خود نگه داشته و ببینید آیا ضربان منظمی را احساس می کنید. اگر ضربان در همه لوله ها وجود داشته باشد پمپ سالم است ، و در صورت عدم وجود ضربان ، یا پمپ انژکتور دچار اشکال شده و یا پلانجر گیرپاژ کرده است و یا شیر ارسال سوخت کار نمی کند که در این صورت بهتر است پمپ دیزل ژنراتوررا باز نموده و تعمیر نماییم.
- تنظیم نبودن سوپاپ ها ( تعمیر دیزل ژنراتور ) : ابتدا درب محفطه سوپاپ ها ( درب قالپاق سوپاپ ) را باز می کنیم. در برخی از موتورها درب سوپاپ در دسترس است ولی در برخی دیگر می بایست کاور و با تجهیزات بیرونی موتور را باز نموده تا تسلط کامل عمل فیلر گیری را انجام دهیم. بهترین حالت جهت فیلر گیری تعمیر زمانی است که یک سیلندر در اول حالت احتراق باشد و پیستون در نقطه مرگ بالا باشد. ولی چون سوپاپ ها از ابتدای مرحله تراکم تا پایان مرحله احتراق بسته هستند تشخیص نقطه مرگ بالای پیستون فقط از حالت سوپاپ های سیلندر قرینه فیلر گیری می کنند.
سوپاپ های هر سیلندر را جداگانه به حالت قیچی در اورده و مطابق با استاندارد سازنده موتور فیلر های سیلندر قرینه را تست می کنیم. در زمانی که یک سیلندر ، سوپاپ دود در حال بسته شدن و سوپاپ هوا در حال باز شدن است در اسبک آنها حالت قیچی به وجود می اید و به معنی آن است که پیستون آن در نقطه مرگ بالاست. حال همزمان در سیلندر قرینه آن ، پیستون در نقطه مرگ بالا و سوپاپ ها بسته و زمان فیلر گیری است.
- افزایش فشار محفظه کارتر ( تعمیرات دیزل ژنراتور ) : در صورت ضعیف شدن رینگ های تراکم و یا خوردگی بوش های سیلندر ( لاینر ها ) مقداری از هوای متراکم محفظه احتراق دیزل زنراتور فرار کرده و به محفظه کارتر می آید و ایجاد فشار در محفظه کارتر می کند. در واقع وقتی انفجار در محفظه احتراق صورت می پذیرد انرژی حاصل از فعل و انفعالات سوخت و اکسیژن بجای اینکه به پیستون منتقل شود از کنار رینگها ، لاینرها و سوپاپ ها به درون محفظه کارتر فرار کرده که در نهایت باعث افت قدرت موتور می گردد.از گاید فرسوه سوپاپ ( در زمان خروج دود ) نیز فشار به محفظه انگشتی ها و در نهایت از طریق کانال روغن به محفظه کارتر وارد می شود . بنابراین گاید سوپاپ دود هم یکی از دلایل افزایش فشار در این مکان خواهد بود.
فشار محفظه کارتر در موتور نو هم وجود داشته و با گذشت عمر موتور ، افزایش می یابد. کمپانی های سازنده موتور دیزل ژنراتور حد مجاز این فشار را مشخص می نمایند که در صورت بیشتر بودت از حد مجاز می بایست موتور ژنراتور تعمیر گردد. در صورت سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور به خوبی انجام نگردد ، رینگها ، لاینرها ( بوشها ) و سیت و گاید سوپاپها زودتر خرد شده و یا با افزایش فشار محفظه کارتر عملا قدرت موتور کاهش می یابد.
- افت فشار تراکم در محفظه احتراق ( تعمیر دیزل ژنراتور ) : در مرحله تراکم موتور وقتی پیستون به بالاترین نقطه خود می رسد هوای محفظه احتراق به بالاترین حد تراکم و دما می رسد و در این لحظه با پاشش خوب سوخت عمل احتراق انجام شده و پیستون به سمت پایین به حرکت در می آید. حال اگر لحظه ای که پیستون به بالاترین نقطه برسد و هوای متراکم از کنار رینگ ها و سوپاپ فرار کند تراکم به اندازه کافی نبوده و در نتیجه دمای هوا به حد لازم نمی رسد و با پاشش سوخت احتراق خوبی نخواهیم داشت و در نتیجه موتور با افت قدرت مواجه می گردد.
اندازه گیری فشار تراکم: برای اندازه گیری فشار تراکم در محفظه احتراق آداپتور و گیج فشار را مطابق شکل به جای انزکتور بسته و موتور را با استارت می چرخانیم و زمانی که پیستون در مرحله تراکم به بالاترین نقطه رسید فشار را اندازه گیری و با حد مجاز آن مقایسه می نماییم.
نکته مهم : زمانی که فشار محفظه کارتر دیزل ژنراتور بالاست و تراکم محفظه احتراق افت نداشته باشد می بایست سرسیلندر باز و سرویس گردد. هوا و دود از طریق گاید وارد محفظه بالای سوپاپ ها شده و از راه کانالهای روغن به سمت کارتر می رود و در صورتیکه افزایش فشار محفظه کارتر همراه با کاهش فشار تراکم محفظه احتراق باشد به احتمال زیاد رینگ ها ضعیف شده و باید تعویض گردد.
تعمیرات دیزل ژنراتور ( موتور داغ می کند )
- پایین بودن سطح آب رادیاتور ( تعمیر دیزل ژنراتور )
نشتی داخلی و خارجی: نشتی داخلی از سرسیلندر ، بلوک سیلندر دیزل ژنراتور شل شده ، واشر ها ، افترکولر و هسته کولر خراب شده است.نشتی خارجی مایع خنک کننده بر اثر شل شدن بست ها ، نشتی از واترپمپ ، آب بند نبودن درب رادیاتور یا باز شدن سوپاپ اطمینان فشار در فشار پایین ( که باعث پایین آمدن نقطه جوش مایع ختک کننده و بیشتر بخار شدن آن می گردد. )
کار دیزل ژنراتور در دمای بالا:در تعمیرات دیزل ژنراتور فشار بیش از حد به دستگاه ( بار گیری جریان از دیزل ژنراتور بالاتر از ظرفیت توانی) و ضعف سیستم خنک کاری در متعادل کردن دمای موتور باعث می شود موتور دیزل ژنراتور خنک نشود و اگر به این حالت با دیزل ژنراتور کار کنیم بالا بودن دما بیشتر باز شدن سوپاپ اطمینان و خروج بخار آب از رادیاتور گردیده و این عامل باعث کاهش سطح آب رادیاتور می گردد.
- کاهش جریان آب در موتور ( تعمیرات دیزل ژنراتور )
گرفتگی مجرای داخلی رادیاتور و کانالهای آب داخل بلوک سیلندر دیزل ژنراتور : با توجه به عدم استفاده از آب مقطر و ضد یخ در رادیاتور دیزل ژنراتور و استفاده از آب با املاح بالا سبب گرفتگی مجرای سلول های رادیاتور گردیده و عدم گردش آب سبب بالا رفتن دمای دیزل ژنراتور می گردد. پس باید یاداور شد در مناطق گرم نسبت آب مقطر به ضد یخ 60 به 40 در مناطق آب و هوای نرمال این نسبت به 50 به 50 و در مناطق سردسیر 40 به 60 درصد متغییر است.
- کاهش جریان هوا از میان شیکه های رادیاتور
مسدود شدن هسته رادیاتور: به مرور زمان و یا در صورت پاشیده شدن روغن به رادیاتور ، هوا به سختی از هسته رادیاتور دیزل ژنراتور عبور کرده و عمل انتقال حرارت به خوبی انجام نمی گیرد.
خراب شدن یا خم شدن فین های ( پره های ) رادیاتور : بر اثر برخورد اشیا خارجی فین های رادیاتور خم شده و از عبور هوا از هسته رادیاتور جلوگیری می نماید و باعثاشکال در انتقال حرارت رادیاتور می گردد. این خمیدگی گاهی قابل ترمیم و گاهی غیر قابل ترمیم می باشند.
پایین بودن سرعت دوران پروانه بعلت پایین بودن دور ماکزیمم بی باری : وقتی موتور دیزل به علت عدم تنظیم گاورنر دیزل ژنراتور ( دور موتور پایین ) سبب عدم خنک کنندگی هسته رادیاتور می شود
صحیح نبودن تعداد پره های پروانه : در بعضی اوقات به علت نایاب بودن پروانه موتور خاص به اشتباه پروانه با تعداد پره های کمتر که دمندگی کمتری دارد نصب می گردد که سبب کمتر شدن هوای خنک کننده می شود.